Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

miércoles, 21 de noviembre de 2018

Ressenya de Frágil (Part 1)



A l'entrada d'avui inauguro una sèrie en la que us vull presentar la ressenya del joc de rol postapocalíptic fRàGiL, escrit per Célica Soldream i Verion Álendar de La Hermandad de la Espada Negra, amb il·lustracions de Amelia Sales i publicat per la editorial YipiKaYei després del mecenatge per a la seva edició en paper que va concluir el passat mes de gener.

En aquesta sèrie us parlaré del joc i del sistema que utilitza, a més a més també us parlaré dels elements i objectius adicionals que també formaven part del mecenatge i que ja han sigut entregades als participants i d'obres de ficció en les que us podeu inspirar per crear les vostres aventures, per acabar també us parlaré de possibles usos d'aquest reglament junt amb altres jocs i gèneres aprofitant que el text d'aquest està disponible sota una llicència CC BY-SA.

fRáGiL es pot comprar des de la web de la editorial a més a més d'estar disponible a botigues gràcies a Distribuciones Sombra i també es pot consultar online en el lloc web ¿Eres fRáGiL? i descarregar gratuitament des del lloc web de YipiKaYei junt amb algunes aventures.

fRáGiL - El joc de rol
Rust texture by
NaamaYMStock on DeviantArt




Rerafons



Tal i com ja us he explicat a l'inici d'aquesta entrada fRáGiL és un joc de tipus postapocalíptic i en aquest cas la civilització tal i cóm la conèixem deixa d'existir gràcies a un pols electromagnètic (en anglés EMP, d'Electromagnetic Pulse) a escala global.

Com a conseqüència de l'EMP (que ves a saber si va tenir el seu origen en un fenòmen natural, com per exemple una tempesta solar, o que va ser el producte de l'ús d'una arma de destrucció massiva construida amb aquest propòsit) la major part de la tecnologia elèctrica i electrònica ha sigut destruida, fet que evidentment suposa un gran trastorn per una societat tant tecnificada com la nostra. A continuació el món es va veure immers en un esclat de violència i follia sense precedents en el que els seus habitants van lluitar entre ells per acaparar els recursso que s'esgotaven ràpidament, fent vàlida la frase L'home és un llop per a l'home en un grau superlatiu (tot i que això es per alguns xerrera, ja que l'agresivitat cap als nostres congèneres sempre ha fet niu en el més profund de l'èsser humà i només fa falta empenyer una mica per a que es manifesti esquinçant la fina capa de la civilització, o és que potser no han existit guerres i matances des de que l'home es va posar a caminar sobre la capa de la Terra?).

En definitiva, que l'esdevenidor que els hi espera als pocs supervivents serà una vida curta en un futur arruïnat, ja que tots som fràgils.

Personatges



Els conceptes per a crear personatges a fRáGiL son els següents:
Assassí
Habils en el combat cos a cos i capaços d'esmunyir-se a qualsevol lloc per matar algú si els hi pagues bé.
Drapaire
Capaços de recuperar la poca tecnologia que queda i fer-la funcionar amb qualsevol pedaç, son molt valorats pels seus coneixèments (fet que fa que tots els grups en vulguin tenir un treballant per ells).
Rapinyaire
Lladres hàbils que son capaços de trobar qualsevol cosa.
Exterminador
Extremadament perillosos i capaços de matar a qualsevol pel simple fet de fer-ho.
Pirotècnic
Si els exterminadors ja son de per si perillosos imagineu-vos els que es dediquen a jugar amb explosius i altres materials incendiaris variats.
Supervivent
També conegusts com a preppers, es van preaprar tota la vida per sobreviure a qualsevol catàstrofe imaginable, fet que avui dia els converteix en individus altament perparats davant qualsevol contingència.
Artista psiònic
Sí, després del EMP també han sorgit individus amb poders psíquics, el mal es que també acostumen a estar completament bojos.
Líder religiós
Existeixen persones que usen el seu do per la paraula per entabanar als que necessiten la religió per santir-se fora de perill, per tant no es estrany trobar nous cultes que apareixen per tot arreu (alguns d'aquests líders a més a més tenen poders psíquics i la seva bogeria també acostuma a manifestar-se amb un fanatisme extrem).
Metjastre
La medicina com a tal ha deixat d'existir i els pocs metges que han sobreviscut a l'EMP son molt valorats ja que avui dia es molt fàcil morir gràcies a una infecció o a un refredat mal curat, tot i que no treballen en les millors condicions higièniques.
Artista
Psiònics especialment poderosos amb capacitat d'engalipar a qualsevol amb la forma d'art que practiquen, ja sigui música, pintura, etc.



Per crear un personatge a fRáGiL es contemplen els següents elements:

Atributs:
Tenen una puntuació que va des de 0 (marca una deficiència greu) fins a 5 (una capacitat i talent fora del comú) i es divideixen en els següents tipus:

Físics
Força (F) Capacitat muscular
Agilitat (A) Velocitat, precisió i coordinació
Resistència (R) Recuperació del cansanci
Mentals
Voluntat (V) Capacitat de soportar calamitats
Intel·ligència (I) Capacitat de solucionar problemes variats
Lideratge (L) Capacitat de treballar en grup i realitzar accions socials
Psiònics
Potència (P) Intensitat de les aptituts psiòniques
Defensa (D) Capacitat d'evitar les aptituts psiòniques hostils
Extensió (E) Diversitat d'aptituts psiòniques (el nombre d'aptituts que pot tenir el personatge)

Per omplir aquests atributs es necessari designar un grup d'atributs primari, un de secundari i un altre de terciari i repartir punts entre ells tal i com es pot verure a la taula següent:

Distribució Primari Secundari Terciari
Personatge molt focalitzat 9 7 5
Personatge focalitzat 8 8 6
Personatge equilibrat 8 7 7


Qualitats:
Serveixen per acaabr de definir les caapcitats del personatge i es calculen en base als Atributs tal i com es pot verue a la taula següent:

Qualitat Valor Descripció
Àmbits psiònics E Nombre d'àmbits que el personatge pot controlar
Inconsciència 5 x V Quantitat de mal que es pot rebre fins quedar inconscient
Mort 10 x F Quantitat de mal que es pot rebre fins morir
Resistència total 5 x R La quantitat de punts que es poden usar per llançar el doble de runes (es a dir, daus) en una prova d'habilitat
Recuperació R La quantitat de punts de resistència que es poden recuperar al descansar
Iniciativa A + I Determina l'ordre d'actuació en combat (se li afegeix l'abast de l'arma usada)
Càrrega total 5 x F Determina quanta càrrega en kg. pot dur el personatge sense que les seves capacitats es vegin afectades.
Càrrega en mans F Determina quanta càrrega en kg. pot dur el personatge en totes dues mans durant un combat




Rerafons:
Els Rerafons serveixen per determinar els motius i comportament del persoantge a més a més de doanr-li motivació (es a dir, experiència) que servirà per a que el personatge evolucioni. Es poden dividir en:
Avantatges
Trets que beneficien al personatge (com per exemple pertanyer a una comunitat o tenir experiència prèvia).
Desavantatges
Trets que entorpeixen al personatge o li compliquen la vida (com per exempleser inexpert o estar enamorat...).

El llistat de Rerafons del amnualno es necessariament l'únic que pot aparèixer al joc, s'anima a àrbitres i jugadors a inventar nous Rerafons que s'ajustin a les seves aventures i estils de joc.





Habilitats:
Les habilitats representen el que sap un personatge i poden millorar-se mitjançant l'experiència i l'entrenament.

El valor inicial de cada Habilitat ve donat pel valor de l'Atribut del que depén (si depén de dos Atributs s'escolleix el de menor puntuació).

Les habilitats es divideixen en els següents tipus:
Habilitats normals
El joc ofereix un llistat de 25 habilitats entre les que els jugadors han d'escollir 7 (inclouen temàtiques com Obrir panys, Enganyar, Medicina, etc.).
Habilitats de combat
Descriuen l'ús de diferents tipus d'armes (armes de tall, armes contundents, etc.), cada tipus té unes regles concretes i no es poden adquirir en el moment de crear el personatge, per fer-ho es necessari invertir punts de motivació.
Estils de combat
Donen als personatges opcions addicionals de combat (com per exemple Combat amb dos armes o Tàctica), per cada nivell de l'Atribut del que depén l'estil es podrà escollir una qualitat especial invertint punts de motivació.
Habilitats psiòniques
Definen las distintas áreas psiónicas a las que pueden acceder los personajes (todas dependen del Atributo Potencia).

A l'igual que en el cas dels Rerafons el llistat d'habilitats que apareix al manual també es pot modificar segons les necessitats d'àrbitres i jugadors.




Sistema de joc: Tirades bàsiques

fRáGiL usa com a sistema de joc l'STEN 2.0 (no, no fa referència al subfusell britànic de la Segona Guerra Mundial).

Les siglas STEN signifiquen Sistema Táctico Espada Negra i identifiquen el sistema usat al joc Espada Negra que està disponible com a descàrrega gratuïta des del seu lloc web junt amb diverses ajudes i aventures (s'ha de fer notar que Espada Negra té una llicència CC By-NC-ND, per tant no es possible crear obres derivades d'aquest).

El mecanisme bàsic de proves d'Habilitat en el sistema STEN és el següent:

  1. El jugador llança tantes runes com punts tingui l'Atribut del que depén l'Habilitat:
    • Les runes son qualsevol element aleatori que permeti obtenir encerts i fallades al llançar-lo: poden usar-se monedes (les cares son encerts i les creus son fallades) o qualsevol tipus de dau (els resultats parells son encerts i els senars son fallades, o qualsevol altra combinació que decideixin els participants en la sessió de joc).
    • Normalment l'Atribut de referència al tirar les runes és aquell que tingui la menor puntuació en el cas de que l'Habilitat depengui de més d'un, però poden haver casos en els que l'àrbitre decideixi que s'usi un o altre depenent de les circumstàncies.
    • Gastant 1 punt de resistència es possible llançar el doble de runes (la resistència es recupera descansant o gràcies a unes determinades qualitats psiòniques).
    • En alguns casos les regles especifiquen que també poden afegir-se més runes a les tirades (per exemple quan s'usa una arma concreta si les seves regles associades així ho dictaminen).
  2. Al resultat obtingut a la tirada de runes se li afegeix el valor de l'habilitat que s'està usant..
  3. El resultat final de la prova de l'habilitat es compara amb la dificultat de la tasca a realitzar (veure la taula següent), si el resultat es superior a la dificultat el personatge haurà tingut èxit.

Dificultat Tasca Descripció
1 Molt senzilla Fins un inútil ho faria la meitat de les vegades
2 Senzillleta Ho faria quasi qualsevol
3 Moderada Com a mínim es necessari un cert entrenament, o com a mínim certa habilitat
4 Complicada Fa falta certa experiència
5 Sofisticada Un especialista en la matèria hauria de fer esforços
6 Fotuda Només els especialistes destacats s'hi enfrontarien
7 Molt fotuda Fins i tot els especialistes destacats hi tindrán problemes
8 De debó? Els que ho vegin s'ho explicarien als seus nets... si en tinguessin
9 WTF, paio Els que ho vegin voldrán escriure llibres al respecte


Habilitats psiòniques, tensió i proves de fragilitat




Al món de fRáGiL hi ha la possibilitat que els personatges desenvolupin habilitats psiòniques (quelcom clarament inspirat en el joc Apocalypse World, publicat a Espanya per la editorial conBarba abans que es fusionés amb Nosolorol, i que vaig ressenyar en aquesta entrada).

Aquestes habilitats venen governades per l'Atribut Potència i la seva puntuació determina el nombre d'àmbits psiònics als que té acès el personatge i els poders de cadascun d'aquests, a més a més els trastorns psicològics també faran que es manisfestin altres poders.

Els ámbits psiónicos i els seus poders es divideixen en els tipus següents (per veure una descripció completa d'aquests poders podeu consultar el manual del joc, considereu això com un quadre resum):

Àmbits psiònics bàsics
(1 poder per nivell)
Arbitrium
Control del moviment i les capacitats motrius
Nivell Poder Nivell Poder
1 Control de moviment 5 Adrenalina desbocada
2 Impacte temible 6 Estrès desbocat
3 Cop d'ira 7 Equilibri perfecte
4 Llibertat de moviment 8 Desviament perfecte
Emotio
Control de les emocions propies i dels altres
Nivell Poder Nivell Poder
1 Immunitzar al dolor 5 Expresió psiònica II
2 Expresió psiònica I 6 Crit d'ira
3 Immunitat al dolor total 7 Induir valor
4 Induir a la ira 8 Immunitzar
Experientia
Control de la memòria i l'aprenentatge
Nivell Poder Nivell Poder
1 Records passats 5 Concentració II
2 Concentració I 6 Transferència
3 Assimilació 7 Tolerància
4 Inspiració 8 Concentració III
Perceptio
Control dels sentits
i de com es percep l'informació
Nivell Poder Nivell Poder
1 Sentit del conegut 5 Percepció Extrema II
2 Percepció extrema I 6 Ull exacte
3 Sentir la presió 7 Percepció extrema III
4 Conèixer la companyía 8 Percepció perfecta
Subconscientia
Control del subconscient per augmentar els efectes
dels altres àmbits psiònics
Nivell Poder Nivell Poder
1 Anul·lació 5 Escut psiònic
2 Potenciar 6 Tancament psiónico
3 Trasllat 7 Mitigació
4 Estirar 8 Descans psiònic
Ámbits psiònics avançats
(Combinació de dos àmbits psiònics bàsics per obtenir poders més avançats)
Poder Ámbits necessàris (tots a nivell 1)
Arbitrium Emotio Experientia Perceptio Subconscientia
Clarividència X X
Devorament X X
Empatia X X
Exaltació X X
Extrapatia X X
Percepció remota X X
Psicometria X X
Retrocognició X X
Telepatia X X
Telequinesis X X
Àmbits psònics patològics
(Fan aparició en els casos en els que es manifesta la bogeria, quelcom que en el món de fRáGiL és bastant frequent...)
Poder Trastorn mental necessari
Absorció mental Adicció
Assalt a l'intimitat Trastorn sexual
Atac a l'autoestima Trastorn de l'alimentació
Canvi de personalitat Dissociació de la personalitat
Cinestèsia Trastorn disruptiu
Disolució Deficiéncies neurocognitives
Miratge Esquizofrènia
Explosió psiònica Bipolaritat
Hipnosi Trastorn de la son
Induir depresió Depresió
Induir sinestèsia Danys neurològics
Invocar temor Trauma
Obsessió psiònica Trastorn Obsesiu Compulsiu (TOC)
Biaix sensible Autisme
Transmetre dolor Trastorn psicosomàtic
Transmetre por Ansietat



L'ús de les habilitats psiòniques comporta que els personatges es vegin sotmesos a tensió (estrès i cansament), fet que ens porta cap a la realització de proves de fragilitat:
  • Les proves de fragilitat poden produir-se per altres motius que no siguin els usos de les habilitats psiòniques (és fàcil pensar en situacions que posin a prova la salut mental dels personatges...).
  • La Habilitat per dur a terme aquestes proves es la Estabilitat psiònica (que depén de l'Atribut Defensa).
  • La prova es du a terme llançant tantes runes com l'Atribut Defensa (tambè es pot duplicar el nombre de runes a llançar gastant 1 punt de resistència) i s'afegeix el valor de l'Habilitat, comparant el resultat amb la tensió acumulada del personatge.
  • A partir d'aquest moment poden passar varies coses diferents:
    • Si és més gran no passa res.
    • Si és menor o igual:
      • El personatge es troba atordit durant el torn en curs i el següent.
      • No podrà adquirir més tensió ni usar una habilitat psiònica durant la resta de la sessió de joc.
      • Si el nombre de bogeries del personatge es menor que la seva Extensió obté una nova bogeria o augmenta el grau d'una bogeria existent.
      • Si el personatge té tantes bogeries com la seva Extensió haurà perdut el raciocini i no podrà usar-se en el que resta de la sessió de joc o la campanya.

La tensió es pot recuperar per evitar caure a l'espiral de la bogeria:
  • Jugant d'acord amb les Avantatges del personatge (al final de cada sessió de joc recuperará tants punts de tensió com la seva puntuació de Voluntat).
  • Usant un altre personatge que no sigui el propi (el personatge propi només perdrá 1 punt de tensió).
  • Si un jugador arbitra la sessió de joc redueix tota la tensió d'un dels seus personatges i a més a més obté 5 punts de motivació per a aquest personatge.

Equipament, seguidors, creació de partides i pillatge




Els últims capitols del manual de fRáGiL estan dedicats a tractar qüestions com l'equipament útil que els supervivents poden recuperar d'aquest món enrunat, cóm aconseguir organitzar grups de seguidors i cóm dissenyar partides.

Dins del capítol d'equipament és possible trobar tot tipus de coses útils que han sobreviscut a l'EMP, incloent generadors elèctrics de benzina, vehicles a motor antics, plaques solars o generadors eólics portatils i els pocs elements electrònics que d'alguna manera han restat intactes, incloent alguns cops un smartphone (tot i que serà necessari carregar la bateria d'alguna manera per accedir a les seves funcions). Evidentment també és possible trobar armes i proteccions de tot tipus, com per exemple les següents:

Arma Im Ab Da Peso Tipus D Especial
Ganivet 4 0 3 0,25 kg Cor
Cadena 4 0 3 1 kg Con
Arc curt 0 5 5 1 Kg Per
Pistola 0 6 10 1 Kg Per Carregador (6),
encasquetament,
penetració
Im = Impacte
Ab = Abast
Da = Dany
Tipus D = Tipus de Dany


Protecció Con Tall Per Cob Eva Pen Pes
Abrig de cuir 0 2 2 4 3 0 5 kg
Armadura de Mad Max 3 4 4 6 0 2 15 kg
Escud rodó 0 0 2 +1 +0 - 1 kg
Con = Resistència a dany contundent
Tall = Resistència a dany tallant
Per = Resistència a dany perforant
Cob = Cobertura
Eva = Evasió
Pen = Penalitzador (s'afegeix a la dificultat de l'acció)



Al capitol dedicat als seguidors s'estudien les mecàniques de joc necessàries segons el su tipus:
Seguidors (nombre total = Lideratge)
Acompanyen al personatge a les seves aventures.
Congregacions o tropes (nombre total = Lideratge x 10)
Acompanyen al personatge per efectuar tasques específiques relatives a la seva propia professió (exemple: una banda de motoristes).
Contactes
Individus que poden cooperar puntualment amb el personatge, però que tenen els seus propis interessos, fet que no suposa necessàriament l'amistat entre tots dosS.

Els seguidors estan sotmesos a les següents regles/restriccions:
  • Els seguidors s'obtenen gràcies a les proves de l'habilitat Lideratge (amb dificultat igual al nivell efectiu del seguidor) si s'hi produeixen les condicions necessàries.
  • Els seguidors evolucionen en les seves capacitats gràcies al punts de motivació que els personatges hi destinen.
  • Esl seguidors poden usar-se de dues maneres:
    • De manera indirecta: S'usa unicament el nivell efectiu dels seguidors (un modificador a la prova de Lideratge en un combat de mases que s'obté de la suma de els seves característiques i habilitats junt amb uns modificadors per reflexar les seves característiques de combat).
    • De manera directa: El jugador ha interpretat aquest personatge anteriorment durant 5 sessions de joc (el jugador usa las fitxes d'aquests personatges tal i com fa amb la seva pròpia, controlant tots els aspectes d'aquesta però sense obtenir experiència de les seves accions).


pel que fa als consells per a la creació de partides se'ns ofereixen un conjunt de taules aleatòries per crear asentaments, faccions i personatges i unes breus indicacions per articular les històries que dissenyem.

Ja per acaabr la descripció dels continguts del llibre del joc l'apèndix dedicat al pillatge ens ofereix unes taules aleatòries per determinar les troballes dels personatges quan es dediquen a furgar entre les runes.



Proper lliurament
Rust texture by
NaamaYMStock on DeviantArt

Al proper lliurament d'aquesta sèrie us parlaré d'altres afegits del mecenatge, centrant-me en el suplement d'ambientació pOZoAMaRGo.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario