Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

viernes, 29 de mayo de 2020

Ressenya de Sturm und Drang (Part 3)


Reprenc la sèrie que estic dedicant a Sturm und Drang, el suplement de la línia Walküre dedicat a la Segona Guerra Mundial (podeu llegir les entrades anteriors seguint aquests enllaços: entrada 1 i entrada 2), i en aquesta ocasió us explicaré idees per usar l'informació continguda al llibre amb altres jocs de rol ambientats en aquest conflicte o en èpoques properes (per exemple com a entorn de campanya) gràcies a la seva llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0) i en alguns casos us donaré algunes idees sobre mecàniques de joc per adaptar part del material que ofereix el llibre.

Comandos de Guerra


El primer joc del que us parlaré és Comandos de Guerra, un clàssic del panorama de rol español escrit per Juan Carlos Herreros (que precisament també és l'autor de la introducció de Sturm und Drang) i publicat actualment per Ediciones Sombra.

La primera edició de Comandos de Guerra és de 1990 i feia servir un sistema basat en tirades de percentatges, siguent el Sistema Sombra el seu actual motor de joc (us el podeu descarregar gratuïtament des de la plana de Recursos per al Director de joc de l'editorial).

El manual bàsic ens ofereix una visió rigorosa de la Segona Guerra Mundial, un procés de creació de personatges per nacionalitats i branques de servei i un complet llistat d'armament i vehicles amb les seves corresponents mecàniques de joc, per tant tota persona que desitgi jugar en l'entorn de campanya de Sturm und Drang ho pot fer fàcilment inspirant-se en els fets relatats al suplement sense que faci falta adaptar els seus continguts.

Comandos de Guerra disposa d'abundants ajudes en línia per complementar els continguts del manual bàsic (al menú lateral de la pàgina veureu enllaços a regles, articles d'ambientació, etc.) i a més a més ja es troba en format digital, per tant és possible trobar un facsímil de l'edició original a Lektu i l'edició actual a Lektu i a DriveThruRPG.

Tormenta de Acero


El següent joc que us pot interessar per usar amb Sturm und Drang és Tormenta de Acero, escrit i publicat per Álvaro Prada i disponible en castellà i anglès a DriveThruRPG.

Aquest joc permet la simulació de combats d'infanteria de la Segona Guerra Mundial a nivell tàctic, per això el manual ofereix tota l'informació necessària per crear un escamot de soldats (els personatges jugadors) amb un sistema senzill basat en la seva experiència (de recluta a soldat d'èlit) i, de manera opcional, un tret en el que destaqui el combatent (atleta, cepat, especialista en una arma o equipament específic, etc.) junt amb les corresponents regles de combat (incloent l'ús d'artilleria, vehicles blindats els efctes de la moral i el comanament).

A l'igual que en el cas de Comandos de Guerra els àrbitres i jugadors poden usar la informació històrica continguda a Sturm und Drang directament sense haver de dur a terme cap tipus de conversió per que fa a armes i equipament, ja que Tormenta de Acero disposa de tota l'informació necessaria pel que fa aquests temes.


A més a més del manual bàsic també hi ha disponibles dos mòduls d'aventures, Una Playa muy Lejana i Escalada al Infierno, que es poden adquirir a DriveThruRPG.

GURPS WWII

El tercer joc que us pot interessar per usar amb Sturm und Drang és la sèrie que la editorial Steve Jackson Games va crear per a la tercera edició de GURPS, el seu sistema de joc universal. Es tracta de GURPS WWII i ofereix els títols següents:


   





Com en el cas de Comandos de Guerra i Tormenta de Acero no és necessari dur a terme una conversió de continguts a nivell de regles ja que GURPS WWII conté tot el necessari per jugar, amb una lectura de la cronologia històrica de Sturm und Drang n'hi ha prou per tenir idees per a la creació d'aventures.

Vieja Escuela Pulp! i Aventura!

Començo a endinsar-me en els jocs que aprofiten la llicència OGL per oferir una experiència a nivell mecànic inspirada en Dungeons & Dragons i ho faig amb un parell de jocs amb estètica pròpia de les revistes pulp, els serials cinematogràfics de la dècada dels anys 30 del segle XX i les seves continuacions més modernes, com per exemple les aventures d'Indiana Jones.


Vieja Escuela Pulp! - Segunda Edición és obra de Josep Ramón Balcells (basant-se a la vegada en el joc Vieja Escuela escrit per Javier «Dwaine Hicks» García) i es troba disponible des del lloc web de grapas & mapas en castellà i en anglès, tant en forma de descàrrega gratuita com imprés a través de Lulu.


Aventura!, escrit por Carlos Julián «Variable» del Cerro i Josep Ramón Balcells és un suplement para el joc Eirendor (basat a la vegada en el reglament de la 5ª edició de Dungeons & Dragons que ha sigut publicat per la editorial Yipikayei. Els manuals bàsics (Eirendor: Reglas y magia i Eirendor: Tesoro y Monstruos) es troben disponibles als perfils que la editorial té a les plataformes DriveThruRPG i Lektu, Aventura! es pot descarregar des de Sinergia de rol.

Tant un com l'altre poden fer-se servir per crear aventures en els anys previs a la Segona Guerra Mundial agafant informació de la cronologia històrica de Sturm und Drang i introduïnt elements propis de la literatura pulp (per veure algunes idees us aconsello que llegiu aquesta entrada que vaig escriure al 2016 sobre els crossovers i els universos compartits).

Pel que fa a les estadístiques de joc us ofereixo les següents notes de conversió:

Per a Vieja Escuela Pulp! prendre com a base el dany d'algunes de les seves armes i el compararé amb el seu equivalent a Sturm und Drang tal i com es pot veure a la taula següent.

Vieja Escuela Pulp! Sturm und Drang
Arma de foc Dany Dany màxim Dany
Escopeta calibre 12 1d6 6 3
Pistola calibre 45 1d8 8 3
Rifle 30-06 2d6 12 4
Subfusell 1d6 6 4

Veient les dades contingudes en aquesta taula es pot considerar que el dany de Sturm und Drang és equivalent al dany mitjà de Vieja Escuela Pulp!, per tant per convertir-lo en aquest últim es pot multiplicar per 1, 2 ó 3 i després buscar el codi de dany equivalent en daus.

Pel que fa a Aventura! la conversió no es tan directa si s'observa aquesta altra taula:

Eirendor – Aventura Sturm und Drang
Arma de foc Dany Dany mínim Dany mitjà Dany màxim Dany
Ametralladora 3d6 3 9 18 4
Escopeta 2d10 2 10 20 3
Pistola 2d6 2 6 12 3
Revòlver 2d8 2 8 16 3
Rifle 2d10 2 10 20 3-4
Rifle automàtic 3d8 3 12 24 3-4

En aquest cas, tenint en compte que Aventura! no ofereix calibres d'armes concretes, jo aconsellaria buscar l'arma a convertir de Sturm und Drang i després la compararia amb el tipus d'arma a Aventura! per usar el dany llistat al suplement.

Pel que fa a les estadístiques de vehicles aquestes no apareixen en cap de les dues obres, però poden usar-se les notes de l'apartat següent si els àrbitres volen crear-los per a les seves aventures.

WWII: Operation WhiteBox i The Front


I ja amb una guerra mundial en marxa és el moment de veure un parell de jocs amb llicència OGL que tractin aquest tema:

WWII: Operation WhiteBox, escrit per Peter C. Spahn i compatible amb el joc Swords & Wizardry WhiteBox de Mythmere Games, es centra en les operacions darrere les línies enemigues als països ocupats per les potències de l'Eix, per tant ofereix la possibilitat de crear personatges que s'integrin en equips d'operacions especials del Special Operations Executive (SOE), la Office of Strategic Services (OSS) o els US Army Rangers entre altres així com els diferents grups de la resistència. A més a més els detalls històrics sobre la Segona Guerra Mundial i una aventura introductòria aquest joc també ofereix 3 petits entorns de campanya amb ambientacions pulp i de ciència-ficció que podrien connectar perfectament amb els dos jocs anteriors.

The Front, escrit per Mark A. Hunt també ofereix la oportunitat de crear personatges jugadors que participin al mateix tipus de missions i campanyes que al joc anterior, incloent unes breus notes per desenvolupar una campanya pulp en la que els personatges s'enfrontaran a la guerrilla Werwolf i a monstres de tipus clàssic (gàrgoles, homes-llop, etc.) durant la invasió d'Alemanya per part dels Aliats al 1945. A més a més de tot això també cal destacar que The Front usa mecàniques de joc adaptades de The Black Hack, per tant és possible trobar coses com els daus d'ús per representar elements que poden esgotarse amb un ús continuat, com per exemple la munició de les armes de foc.

Per usar les estadístiques d'armes i vehicles en aquests jocs podem veure el següent:

A WWII: Operation WhiteBox es poden considerar les següents opcions pel que fa al codi de dany de les armes:
  • El codi de dany de Sturm und Drang és equivalent al dany mitjà en el joc, per tant en el cas d'armes de foc i granades pot multiplicar-se per 2 i passar-lo a una combinació de daus de 6 i si es necessari sumar-li o restar-li 1 o més punts.
  • Pel que fa al cas d'armes antitanc (RPGs) s'ha de multiplicar el dany de Sturm und Drang per 8, o fins i tot 10 abans de passar-lo a daus de 6.
WWII: Operation WhiteBox Sturm und Drang
Arma de foc Dany Dany màxim Dany
Pistola mitjana (Luger P08 de 9mm) 1d6-1 5 3
Pistola gran (Colt M1911) 1d6 6 3
Fusell gran (Mauser Kar 98k) 1d6+1 7 4
Subfusell (Thompson SMG) 1d6 6 4
Ametralladora mitjana (MG 42) 1d6+2 8 5
Granada (Granada Mills) 2d6+2 14 5
RPG mitjà (Bazooka) 8d6 48 5

Per convertir les característiques dels vehicles terrestres es pot considerar el següent:
  • Per calcular els Daus de Cop (abreviats HD en anglès) es pot sumar la Resistència al Dany (RD) i el blindatge de Sturm und Drang i després ajustar-lo al número més proper seguint els exemples de WWII: Operation WhiteBox.
  • Per calcular la Classe d'Armadura descendent (abreviada AC en anglès) és sumen 1 ó 2 punts al blindatge de Sturm und Drang (la Classe d'Armadura Ascendent, o AAC, és calcula segons les regles de WWII: Operation WhiteBox).
I per als vehicles aéris podem dir que;
  • Per calcular els HD només s'usa l'RD dividit per 2 i se li sumen 2 punts en cas de tractar-se d'avions grans (bombarders o similars).
  • La AC es calcula partint de la RD de la mateixa manera que en els vehicles terrestres i després es multiplica per 2.

WWII: Operation WhiteBox Sturm und Drang
vehicle HD (HP) AC (AAC) RD Blindatge
Transport blindat de personal (SdKfz 251) 6 (24) 5 (14) 6 2
Tanc mitjà (T-34) 9 (36) 4 (15) 6 3
Tanque pesant (Panzer VI Tiger ausf. E) 10 (50) 3 (16) 8 3
Avió petit (Messerschmitt Bf 109) 3 (12) 7 (12) 7 2
Avió gran (B-17 Flying Fortress) 5 (20) 5 (14) 9 3

En el cas de The Front (que de la mateixa manera que Aventura! no ofereix dades concretes sobre els calibres de les armes de foc) és aconsellable fer servir els codis genèrics que venen al manual.

En canvi si que es poden convertir les dades dels vehicles que ofereix Sturm und Drang a The Front considerant el següent:
  • En el cas dels vehicles terrestres es poden traslladar directament els valors de Resistència al Dany (RD) als Daus de Cop (abreviats HD en anglès), en el cas dels vehicles lleugers pot ser necessari restar de 1 a 3 punts per ajustar-lo a les estadístiques de The Front.
  • En el cas dels vehicles aèris es pot traslladar directament el valor de RD amb un ajustament de ±1 als HD.

The Front Sturm und Drang
vehicle HD (1 HD = 8 HP màxim) RD Blindatge
vehicle blindat (SdKfz 251) 3 (24) 6 2
Tanc (T-34) 5 (40) 6 3
Tanc pesant (Panzer VI Tiger ausf. E) 8 (64) 8 3
Caça (Messerschmitt Bf 109) 6 (48) 7 2
Bombarder (B-17 Flying Fortress) 9 (72) 9 3

The 13th Year i 1940 – England Invaded!


Per acabar aquesta entrada us parlaré d'un parell de jocs que també tenen com a rerafons la Segona Guerra Mundial però que a l'igual que Walküre i Sturm und Drang, ha variat convertint-se en una ucronia:

The 13th Year, escrit per Johnathan Hicks i disponible com a descàrrega gratuïta des de Farsight Blogger i des de 1KM1KT ens trasllada al final del conflicte i a un ús global de l'armament nuclear per part de l'Alemanya Nazi i de l'Imperi Japonès després de la destrució d'Hiroshima i Nagasaki per part dels Estats Units. L'acció se situa al 1952, 13 anys després que s'iniciés la guerra, i tot i que el món s'ha vist reduït a un desert radiactiu encara hi ha exèrcits recorrent la superfície de la Terra en el que sembla una guerra sense final.

1940 – England Invaded!, escrit per Simon Washbourne (autor de Barbarians of Lemuria) i disponible com a descàrrega gratuïta des de 1KM1KT, pren com a punt de partida que l'Operació Lleó Marí s'ha produït i la Alemanya Nazi ha envait amb èxit la Gran Bretanya. Els personatges jugadors són membres de la resistència britànica que s'oposen a les forces d'ocupació alemanyes.

Per usar les estadístiques d'armes i vehicles en aquests jocs podem veure el següent:

En el cas de The 13th Year el dany de les armes a Sturm und Drang es pot considerar equivalent al dany màxim de les armes en el joc (se li poden afegir 1 ó 2 punts al total):

The 13th Year Sturm und Drang
Arma de foc Dany Dany màxim Dany
Pistola (Colt M1911) 1d3+1 4 3
Fusell (Mauser Kar 98k) 1d3+2 5 4
Subfusell (Thompson SMG) 1d3+1 4 4
Ametralladora (MG 42) 1d3+3 6 5
Granada (Granada Mills) 1d3+2 5 5
RPG (Bazooka) 1d3+4 7 5

Pel que fa als vehicles es pot considerar que la Resistència al Dany (RD) de Sturm und Drang multiplicada per 1,5 és més o menys directa a Body Strength a The 13th Year, pel blindatge es pot agafar el blindatge de Sturm und Drang i sumar-li 1 en el cas de vehicles blindats, 1 ó 2 en el cas de tancs lleugers i 2 en el cas de tancs pesants:

The 13th Year Sturm und Drang
vehicle Body Strength Armor RD Blindatge
Motocicleta (BMW R75) 3 - 2 1
Cotxe (Mercedes-Benz W31) 6 - 4 2
Camió (Opel Blitz) 8 - 6 1
vehicle blindat (SdKfz 251) 9 3 6 2
Tanc (T-34) 10 4 6 3
Tanc pesant (Panzer VI Tiger ausf. E) 12 5 8 3

Pel que fa a 1940 – England Invaded! el joc no ofereix estadístiques per als vehicles (només ofereix dades tàcniques com la nacionalitat, la seva velocitat, etc.), per tant em dedicaré únicament a la conversió de les estadístiques de dany de l'armament i ja us aviso que és una mica especial.

Per calcular el dany de les armes contra un objectiu humà es tira 1d20 i depenent de l'arma usada i del resultat obtingut pot ser que aquest quedi atordit, pateixi dany lleuger, dany greu, estigui incapacitat o mori; per veure si l'arma pot afectar a un vehicle i deixar-lo fora de combat es compara el resultat de la tirada amb el tipus de vehicle (i aquí s'és realista: és impossible que una pistola afecti a un vehicle pesant, com per exemple un tanc).



La qüestió en aquest cas rau en veure cóm es pot aconseguir una equivalència entre el dany de Sturm und Drang i el de 1940 – England Invaded!, després d'haver-hi donat unes quantes voltes crec que he trobat un procés que pot resultar bastant adequat.

Primer de tot es calcula el nombre de punts de dany a la columna "Kill" a 1940 – England Invaded! de l'arma de la que es fa la conversió mitjançant la taula següent.

Dades de conversió per aconseguir el dany mortal de les armes de foc contra humans a 1940 – England Invaded!
Tipus d'arma Fórmula de conversió
Armes curtes (pistoles, revòlvers) Dany SuD – 2
Subfusells Dany SuD – 2
Rifles Dany SuD – 3
Ametralladores Dany SuD – 3
Armes antitanc Boys A-T (.55 in) Dany SuD – 1
20 mm Dany SuD
37 mm Dany SuD + 2
2-pounder (40 mm) Dany SuD + 3
6-pounder (57 mm) Dany SuD + 9
SuD : Sturm und Drang

Un cop aconseguit aquest número s'ha de veure a quina escala de 1 a 20 correspón (si l'operació donés com a resultat 0 és considera 1 a efectes del càlcul), així per exemple si el resultat és 1 es correspondrà a 20, si és 2 es correpondrà a 19 - 20, si és 3 es correpondrà a 18 - 20, etc.

Per esbrinar la resta de números de l'escala es pot usar la taula següent, en la que es veuen els percentatges corresponents als punts necessaris en 1 dau de 20 cares.

Dany a 1940 – England Invaded! (humans com a objectiu)
Tipus d'arma Escala de dany (percentatge de punts en 1d20)
Atordit Dany lleuger Dany greu Incapacitat Mort
Armes curtes (pistoles, revòlvers) 35% 30% 25% 5% 5%
Subfusells MP38
MP40
30% 15% 25% 20% 10%
Sten
Lanchester
25% 15% 25% 25% 10%
Rifles Lee Enfield
Kar 98K
30% 25% 20% 20% 5%
Springfield 1917 30% 30% 20% 15% 5%
Ametralladores MG34 Hmg 5% 20% 25% 35% 15%
Lewis Lmg 10% 15% 35% 30% 10%
Bren Lmg
MG34 Lmg
15% 15% 35% 25% 10%
Armes antitanc Boys A-T (.55 in) 5% 15% 15% 40% 25%
20 mm 5% 10% 15% 45% 25%
37 mm
2-pounder (40 mm)
5% 5% 15% 35% 40%
6-pounder (57 mm) 5% 5% 5% 10% 75%

Així si una pistola Luger P-08 alemanya fa dany 3 a Sturm und Drang aquesta xifra es correspondrà a 20 en 1d20, per calcular la resta de números usariem la taula anterior.

Anem a veure alguns exemples:

exemples de dany de Sturm und Drang convertits a 1940 – England Invaded!
Escala de dany (humans com a objetiu)
Arma Atordit Dany lleuger Dany greu Incapacitat Mort
d20 Punts % d20 Punts % d20 Punts % d20 Punts % d20 Punts %
Pistola Luger P-08 1-7 7 35 8-13 6 30 14-18 5 25 19 1 5 20 1 5
Fusell M1 Garand 1-6 6 30 7-12 6 30 13-16 4 20 17-19 3 15 20 1 5
Ametralladora Browning .50 1-3 3 15 4-6 3 15 7-13 7 35 14-18 5 25 19-20 2 10
Canó 57 mm 1 1 5 2 1 5 3 1 5 4-5 2 10 6-20 15 75

Per calcular la possibilitat de deixar for de combat u vehicle d'un tret d'un tipus d'arma concret es procedeix de manera similar a l'anterior, calculant primer la fórmula de conversió del dany contra vehicles amb capota (cotxes i camions) i després la puntuació necessària per afectar a cada tipus de vehicle.

Dades de conversió per aconseguir el dany de les armes de foc contra vehicles amb capota (*) a 1940 – England Invaded!
Tipus d'arma Fórmula de conversió
Armes curtes (pistoles, revòlvers) Dany SuD x 3
Subfusells Dany SuD x 3
Rifles Dany SuD x 2,5
Ametralladores Dany SuD x 2,6
Armes antitanc Dany SuD x 2
SuD : Sturm und Drang
(*) Cotxes i camions

Dany a 1940 – England Invaded! (vehicles com a objectiu)
Tipus d'arma Escala de dany (percentatge de punts en 1d20)
Cap vehicles amb capota (*) vehicles blindats lleugers vehicles blindats mitjans vehicles blindats pesats
Armes curtes Webley .455 55% 45% - - -
Luger P-08 60% 40% - - -
Subfusells 35% 60% 5% - -
Rifles 45% 50% 5% - -
Ametralladores Lewis Lmg 10% 65% 25% - -
Vickers Hmg
MG34 Hmg
15% 65% 20% - -
Bren Lmg
MG34 Lmg
20% 65% 15% - -
Armes antitanc Boys A-T (.55 in) 10% 50% 30% 10% -
20 mm 10% 45% 30% 15% -
37 mm 5% 50% 25% 15% 5%
2-pounder (40 mm) 5% 50% 25% 15% 5%
6-pounder (57 mm) 5% 30% 30% 25% 10%
(*) Cotxes i camions

D'aquesta manera un rifle Lee-Enfield (dany 4 a Sturm und Drang) podria posar fora de combat a un cotxe amb una tirada de 10 a 19 i a un vehicle blindat lleuger amb un 20.

Anem a veure alguns exemples:

Exemples de dany de Sturm und Drang convertits a 1940 – England Invaded!
Escala de dany (vehicles com objectiu)
Arma Cap vehicles amb capota (*) vehicles blindats lleugers vehicles blindats mitjans vehicles blindats pesats
d20 Punts % d20 Punts % d20 Punts % d20 Punts % d20 Punts %
Pistola Luger P-08 1-11 11 55 12-20 9 45 - - - - - - - - -
Fusell M1 Garand 1-9 9 45 10-19 10 50 20 1 5 - - - - - -
Ametralladora Browning .50 1-3 3 15 4-19 13 65 20 1 20 - - - - - -
Canó 57 mm 1 1 5 2-7 6 30 8-13 6 30 14-18 5 25 19-20 2 10
(*) Cotxes i camions

Final

I aquí arriba el final d'aquesta sèrie sobre el suplement Sturm und Drang de la línia Walküre, les aventures que es van aconseguir durant el mecenatge i els jocs amb els que es poden usar els seus continguts, espero que us hagi agradat i que us pugui ser útil per planificar aventures per a la vostra taula de joc.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

2 comentarios: