Páginas

domingo, 24 de mayo de 2015

Ressenya d'Ablaneda


A la ressenya que avui us presento us parlaré del joc de rol Ablaneda, creat per José Carlos Domínguez i publicat per Other Selves.



Ablaneda es un joc que s'inscriu dins del gènere medieval fantàstic, però en comptes de trobar-nos dins de l'alta fantasia amb elfs, nans, orcs i dracs al més pur estil de les sagues escrites per J.R.R. Tolkien o quelcom tan típic com l'exploració de laberints i tombes subterrànies als jocs Old School ens submergeix en un ambient més proper al de l'edat mitjana real (fonamentalment a les llegendes del Nord de la Península Ibèrica als primers temps de la Reconquesta) però en el que la màgia i les criatures de legenda existeixen realment i son molt perilloses...

Ablaneda transcorre al Comtat del mateix nom, una terra que va ser colonitzada en temps medievals i que per una o altra raó va quedar aíllada del món, pel que els seus habitants originals i els seus descendents es van veure obligats a romandre-hi fent front als múltiples perills que allí els assetgen.


El joc com a tal està dividit en 3 parts:

Prima pars: Ambientació

La primera part comprén 4 capítols (La Ronda, Els camins, Les criatures, La fe i la magia) en els que es descriu l'ambientació del joc i en la que es proporciona informació sobre els temes següents:

Els detalls necessaris per a conèixer el tipus de personatges que s'interpreten en el joc, que en aquest cas són els membres de la Ronda de Yerbosera (més coneguda com a Ronda del Patibul): presoners que han sigut condemnats a pena de mort i als que els hi ha estat commutada per a que serveixin a la milicia que protegeix el Comtat, fet que no deixa de ser una condemna aplaçada, ja que com he dit es una tasca perillosa i en la que es fàcil morir (en aquest sentit la Ronda està clarament influenciada per La Guardia de la Nit de la saga Cançó de Gel i Foc de George R.R. Martin tal i com reconeix l'autor).



La descripció del Comtat d'Ablaneda prenent com a referència els camins per els que ha de patrullar la Ronda (la Carretera Reial, el Camí del Riu, la via ferrea, el Vell Camí de l'Est i el Camí del Bosc), que ens permetran visitar indrets com ara Castro de la Reina, la capital des d'on governa don Francisco (el noble més important del Comtat), el convent abandonat de San Andrés (que sembla que està maleït), Yerbosera (base de la Ronda i principal centre de producció artesanal i comercial del Comtat), Castronegro a les Muntanyes Trencades (de la que es diu que els seus tunels subterrànis condueixen a la misteriosa ciutat de Bajomonte o que poden amagar un drac adormit...).


Les moltes i perilloses criatures que poblen el Comtat d'Ablaneda i setgen els seus habitants, com per exemple les sierpes (serps gegants d'ullals verinosos i força de tres homes), ojancos (éssers gegantescs amb un sol ull i gana desfermada), les janes (dones encantades que viuen al fons de les aigues i que a vegades encanten a nois desprevinguts per a casar-s'hi), els follets entremaliats amb el propòsit a la vida d'enganyar als bons cristians i fer-los la vida impossible) o els dimonis vinguts de dins mateix de l'Infern i els missatgers de la mort o altres aparicions que venen a buscar les ànimes dels que están a punt de morir.


Per acabar aquesta darrera part també es parla de la màgia a Ablaneda, que pot consistir en la fetillería pròpia dels bruixots, remeiers i alquimistes (que bàsicament està viculada aamb el món natural), els miracles propis dels creients en Déu i els sants, la màgia negra (consistent en l'invocació de les cohorts infernals per a satisfer els desitjos i les peticions de qui els crida) i el pacte amb els dimonis per aconseguir allò que desitgin a canvi de donar la seva ànima al Maligne. Deixant apart el descrit anteriorment també es possible usar objectes màgics i objectes sagrats i a més a més els follets disposen dels seus trucs per enganyar als pobres mortals.


Secunda pars: Joc


La segona part comprén dos capítols (Sistema i El director) dedicats a explicar el funcionament del joc, que en aquest cas usa el sistema XD6 (un sistema de tipus narratiu) i que funciona a nivell bàsic de la següent manera:

Els jugadors creen els seus personatges pensant primer el seu rerafons en un màxim de 10 frases de les que s'obtindrán els seus punts forts, també coneguts com a trets, que definirán les seves capacitats. Entre aquests trets els jugadors reparteixen XV punts (sí, en numeració romana) amb un mínim de II punts i un màxim de V punts a cada tret, la puntuació de cadascún d'ells serà el nombre de daus que llançarà el jugador cada cop que un personatge vulgui usar un tret.

Vist l'anterior, l'escala de nivells dels trets serà la següent:

Id: Mediocre (1 solo dau, corresponent a tots els trets ens els que els personatges no destaquin especialment).
IId: Competent (2 daus, corresponent a un professional qualificat).
IIId: Expert (3 daus, corresponent a algú que sobresurt a la seva feina).
IVd: Mestre (4 daus, corresponent a algú que destaca especialment en la seva feina i a qui altres li demanarien consell).
Vd: Llegenda (5 daus, corresponent a algú el nom del qual i les seves obres seran recordades per les futures generacions).

Quan sigui el moment d'usar un d'aquests trets el jugador llançarà tants daus com la puntuació que tingui en aquest, cada V o VI que obtingui en un dau serà un èxit (i quants més èxits obtingui millor per a ell).

Depenent de la situació que s'estigui desenvolupant a la sessió de joc també es possible que es produeixin tirades enfrontades, tant d'un jugador contra un altre o del director de joc contra un jugador en el cas de que sigui una situació especialment difícil o que el jugador s'estigui enfrontant a una criatura, en aquest cas guanyarà qui obtingui un nombre més elevat d'èxits (si la tirada no es enfrontada encara serà necessari que el jugador obtingui com a mínim un èxit per aconseguir allò que es proposi).

Suposant que el motiu de la tirada enfrontada sigui un conflicte la diferència d'èxits entre els del vencedor i el perdedor s'aplicarà com a mal contra aquest últim (ja sigui restan-t'ho de la seva puntuació en els trets en el cas de que es tracti d'un personatge o del comptador de mal d'una criatura, quan un tret o el comptador arribin a zero el personatge o la criatura haurán sigut derrotats, tot i que els personatges també poden optar per rendir-se abans de que això passi).

També hi ha la possibilitat d'usar daus d'avantatge (la tasca és fàcil per al personatge, per tant el jugador pot llançar daus extra) o daus d'oposició (la tasca es difícil per al personatge, per tant el director també pot llançar daus extra), el nombre d'èxits obtinguts als daus d'oposició es resten dels obtinguts als daus d'avantatge.

L'escala d'avantatge / oposició serà la següent:

Id: Avantatge / dificultat moderada
IId: Avantatge / dificultat clara
IIId: Avantatge / dificultat indubtable
IVd: Avantatge / dificultat extrema
Vd: Potser es millor plantejar-se declarar un èxit o una fallada automàtica

Els jugadors també poden forçar les situacions a favor seu gastant punts de destí (tenen III al crear els personatges), que es poden usar per forçar l'aparició d'un avantage o recuperar puntuació en els trets que ha sigut rebaixada com a conseqüència d'un mal en una tirada enfrontada.


Pel que fa al direcor de joc aquest trobarà en el capítol corresponent diversos consells que li servirán d'orientació per a crear i arbitrar aventures a Ablaneda, fet que inclou asumptes com el tipus de temes a tractar i amb quin tó fer-ho (superstició medieval, contes de fades, supervivència, sàtira...), les tasques que dú a terme la Ronda (patrullar, fer d'escorta als comerciants, investigar...), com gestionar els antagonistes dels jugadors i la màgia i en quines obres es pot inspirar el director (incloent literatura i altres jocs).

Tertia pars: Aventures


A la seva tercera part Ablaneda ens ofereix tres aventures amb les que els directors de joc i jugadors poden començar la seva caminada pels camins del Comtat:

La cueva de la Ayalga: Quí estarà cantant dins de la cova?
La rosa roja: Martín Rojas, alcalde de Prado Espeso, vol casar la seva filla amb el ric Ferrán de Bragata, però segur qué ella s'hi vol casar?
La noche más corta: A la Nit de Sant Joan follets, fantasmes i dimonis recorren la Terra i a la Ronda li toca estar de guàrdia...



Conclusions

Ablaneda és un joc que interessarà tant a les persones que vulguin posar-se a jugar per primer cop (i que no es vulguin complicar la vida) com als àrbitres i jugadors veterans que vulguin provar un joc lleuger amb molts punts de connexió amb clàssics del panorama roler espanyol com es el cas d'Aquelarre de Ricard Ibáñez (de fet podrien adaptar-se fàcilment continguts d'aquest últim a Ablaneda donada la senzillesa del seu reglament i la temàtica medieval).

Si us interessa el joc i voleu fer-hi una ullada abans de la seva compra podeu adquirir-lo en format pdf a través de les plataformes de distribució digital DriveThruRPG i Lektu com a ¡Paga el que vulguis!, tot i que si el voleu comprar en format físic i disposar del magnific mapa a tot color del Comtat que acompanya aquesta ressenya podeu veure les botigues a les que Distribuciones Sombra serveix a Espanya (en tots dos casos consulteu el lloc web d'Other Selves per a més informació), si us interessa el sistema XD6 també el podreu descarregar gratuïtament des de les plataformes digitals mencionades anteriorment.

Abans d'acabar aquesta ressenya també us vull recordar que s'està duent a terme una rifa de l'edició limitada i de luxe d'Ablaneda a benefici de la ONG Intermón Oxfam, por si os interessa col·laborar podeu consultar aquesta plana d'Other Selves ón s'explica com fer-ho.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario