Páginas

martes, 12 de agosto de 2014

Ressenya de Walküre


Som a l'any 2014 i el proper 25 de setembre es commemorarà el 70è aniversari de la Conferència de Pau de Damasc que donarà inici a la Guerra Freda a tres bandes entre l'Eix (presidit per l'Alemanya Nazi), els aliats (Regne Unit i Estats Units) i el Bloc Comunista (la Unió Soviètica i la República Popular de la Xina), en aquest any l'investigador japonès Masaki Hori farà importants descobriments que s'abaratiran l'ús de l'antimatèria i enginyers de la firma Colt desenvoluparan la pistola Gyrojet Storm, capaç de disparar microcoets intel·ligents ...

Potser esteu pensant que m'he tornat boig, però res més lluny de la realitat, ja que avui us presento la ressenya del joc de rol Walküre.


Walküre, creat per Pedro Gil i Cristobal Sanchez (autors de Aventuras en la Marca del Este i Pablo Jaime "Zonk-PJ" Conill Querol (creador del joc Cacería de Bichos), s'endinsa en els terrenys de les ucronies i la història alternativa per presentar-nos una versió del nostre món que ha canviat significativament a causa del fet que els esdeveniments s'han desenvolupat de manera diferent de com han succeït en el món real.






Rerefons: Una Segona Guerra Mundial i un món diferents

Walküre introdueix una sèrie de canvis en la línia temporal històrica del món real que ens presenten a una Alemanya Nazi que, sense haver guanyat la guerra, aconsegueix forçar la signatura d'un acord de pau a finals de l'any 1944 que acabarà donant lloc a una Guerra freda a tres bandes (l'Eix, els Aliats i el bloc Comunista) que de forma periòdica es tornarà més calent gràcies a incidents, provocacions i l'esclat de diverses guerres locals, estenent-se fins a l'any 2075, que marca el límit de la cronologia del joc. Aquest període històric també ve acompanyat d'una evolució tecnològica cada vegada més accelerada, que acabarà adquirint tocs transhumanistas i ciberpunk i que tindrà com a resultat l'inici de l'exploració del sistema solar i l'establiment de bases permanents a la Lluna i Mart.

Dins dels canvis històrics que tenen lloc en Walküre cal destacar, entre altres, els següents:

L'èxit de l'Operació Félix, duta a terme pel Kampfgruppe (Grup de combat) Walküre, que permet a l'Alemanya Nazi conquerir el penyal de Gibraltar a l'agost de 1940 i tancar la Mediterrània (aquesta operació es produeix després de l'atemptat amb el qual els alemanys acaben amb la vida del dictador Francisco Franco, que dóna pas a un nou govern presidit per Gonzalo Queipo de Llano que es mostra més sensible a les pressions de Berlín).

L'ús de la Luftwaffe com una força de bombardeig estratègic concentrada a atacar els aeròdroms, la indústria i els ports britànics, així com la pèrdua del protectorat d'Egipte davant l'avanç de l'Afrika Korps i tropes italianes, dos fets obligaran a Churchill a negociar un armistici en 1941 que suposa la retirada de facto de la Gran Bretanya del conflicte.

Dins dels èxits en el camp de l'espionatge també serà beneficiosos per als alemanys el descobriment per part de l'Abwehr que el xifrat de la màquina Enigma havia estat trencat pels aliats (el que va conduir a la seva substitució per un altre sistema batejat com Walküre en honor a l'èxit de la presa de Gibraltar) i el desmantellament de la xarxa soviètica d'espionatge Lucy a Suïssa per part de la Gestapo (dita xarxa tenia contactes d'importància dins de l'alt comandament alemany que li subministraven informació sobre de l'Operació Barbarroja, és a dir, la invasió de la Unió Soviètica).

Tampoc podem oblidar que en aquesta línia temporal Franklin D. Roosevelt va perdre les eleccions de 1940 als EUA i que va sortir vencedor el candidat republicà Charles A. Lindbergh, simpatitzant Nazi i aïllacionista convençut, fet que dificultarà les relacions amb Gran Bretanya fins a la seva mort en un atemptat un any després; serà substituït pel vicepresident Thomas E. Dewey que, seguint una política completament diferent de la del finat, signarà la Llei de Préstec i Arrendament que permetrà l'enviament de grans quantitats de subministraments militars i de tot tipus a Regne Unit, Xina i la Unió Soviètica (l'única que s'enfronta a Alemanya en el continent europeu), així com un programa de rearmament, industrialització i investigació tecnològica que permeti al país estar a l'una de les forces de l'Eix i un acord de defensa mútua amb el Regne Unit en el cas que es reprenguin les hostilitats.





Tots aquests canvis afectaran la història dels segles XX i XXI, de manera que qualsevol que llegeixi l'extensa cronologia del manual i aquest familiaritzat amb els esdeveniments històrics veurà fets que li seran familiars però que han estat adaptats a les circumstàncies. Un exemple seria l'existència de la Unió Europea a partir de 1999, que a Walküre està controlada de facto per una Alemanya que pretén oferir al món una imatge de normalitat allunyada d'excessos passats (no en va des de 1951 ha esborrat tot rastre de l'Holocaust desmantellant els camps de concentració i extermini i eliminat a tots aquells responsables supervivents que poguessin explicar el que ha passat en els mateixos), però que no dubta a dur a terme accions encobertes o donar suport militarment a qui convingui si això pot servir als seus interessos.




Com ja he comentat, Walküre també es caracteritza per un conjunt d'avenços tecnològics en diversos camps que sobrepassen en gran mesura als existents i que també introdueixen en el seu món de joc dos conceptes que en els últims anys han donat molt a parlar: el Transhumanisme i el Ciberpunk, encara que aquests estan supeditats en gran mesura a les circumstàncies polítiques i socials de les nacions existents en el joc, així doncs la raó de ser del moviment transhumanista (que anuncia la millora de l'espècie humana a través de la tecnologia) es veu entelada per actituds com els ideals de puresa racial del règim nacionalsocialista, el que farà que sigui impossible accedir de manera legal a aquestes millores a aquells que no compleixin determinats criteris racials i polítics.





Sistema de joc: CdB Engine

Walküre fa servir com reglament el sistema CdB Engine, una evolució del sistema de joc de Cacería de Bichos del qual ja vaig parlar anteriorment en el bloc (en aquesta entrada i aquesta altra) i que està basat així mateix en els sistemes Fudge i Fate, encara que usa daus de 6 cares en lloc de daus Fudge.

Ja que el reglament del CdB Engine és l'hereu del de Cacería de Bichos molts dels seus mecanismes de joc ja existents han estat adaptats (i en alguns casos simplificats), de manera que serà possible trobar elements com ara els Punts de Desenvolupament (PD) amb els de crear els personatges i el Nivell de Poder de la partida (que oscil·la entre Mediocre, amb 75 PD, i superheroic, amb 300 PD), les plantilles de personatge (que ens permeten escollir una professió i un conjunt de característiques com ara les Habilitats corresponents i el seu nivell) o els Dons (que en aquest cas s'usen per representar les capacitats més enllà de l'extraordinari que poden tenir els personatges i que poden ser modificacions biològiques, implants d'origen tecnològic o peces d'equip avançades) i les Limitacions (encara que en el cas de Walküre no s'han fet servir totes les que apareixen a Cacería de Bichos i només s'han fet servir aquelles que poden afectar físicament els personatges).




Walküre també usa mecanismes inspirats directament en jocs com Spirit of the Century (que ja vaig ressenyar anteriorment) com els Aspectes (frases que serveixen per definir els trets de caràcter del personatge) i els barreja conceptualment amb algunes les Limitacions de Cacería de Bichos; aquests Aspectes poden usar-se aplicant (de forma beneficiosa per al personatge) o invocant-los (de forma negativa per al personatge) pagant el cost associat a Punts de Destí i obtenint els beneficis o penalitzacions corresponents (els Punts de Destí poden ser usats de diferents formes per afavorir els personatges, com ara permetent la repetició de tirades de daus).

Pel que fa al sistema de tirades aquest és realment fàcil, ja que consisteix en una tirada seguint la fórmula

2D6 + Habilitat + Dones - Limitacions +/- Aspectes (Aplicats o invocats)


per superar una dificultat que pot oscil·lar entre No entrenat (3) i Impossible (21), també es poden aplicar modificadors a la tirada i veure els graus d'èxit que ha tingut l'acció del personatge (com més gran sigui la puntuació per la qual s'ha superat la dificultat més gran serà el grau d'èxit).



Pel que fa a altres mecanismes de joc com ara les regles de combat i l'ús d'accions (AC), les regles de curació, fatiga i estrès així com la millora del personatge, estan adaptades de les originals aparegudes a Cacería de Bichos, fet que podrà apreciar qualsevol que tingui accés al joc (i això és fàcil tenint en compte que es troben sota lliure descàrrega al lloc web de Demonio Sonriente).

Pel que fa a l'equip i als vehicles als quals poden tenir accés els personatges el manual de Walküre disposa d'un ampli llistat amb exemples que abasten tot l'espectre temporal del joc, pel que és fàcil trobar des d'armes, avions i vehicles blindats de la Segona Guerra Mundial fins als exosquelets, els robots antropomòrfics i les naus espacials que exploren el sistema solar al 2075.



Reflexions finals

Quan estava preparant aquesta ressenya no vaig poder evitar recordar quan vaig llegir per primera vegada la sèrie limitada Watchmen, creada pel guionista Alan Moore i el dibuixant Dave Gibbons, i vaig gaudir en veure com Moore havia embastat la línia temporal del món real amb la trama que estava creant, una sensació que també vaig experimentar quan em vaig submergir per primera vegada en Walküre i vaig veure la riquesa del rerefons i les hores de treball que havien estat necessàries per dur-lo a bon terme. I és que Walküre és un joc que es caracteritza per endinsar-se en molts gèneres diferents i que ens pot oferir tot tipus d'aventures: espionatge i infiltració, campanyes militars, exploració espacial ... Tot això i més és el que ens ofereix un joc rodó.

A més, una altra característica Walküre que també serà d'interès per a totes les persones a les quals els agradi el joc i que vulguin crear continguts compatibles amb el mateix (fins i tot per ser explotats comercialment) és que podran fer-ho sense cap tipus de problema, ja que està disponible sota la llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional, el que també inclourà en el futur l'ús del reglament genèric CdB Engine, a més, si es vol usar els logotips oficials de Walküre i del CdB Engine els autors només hauran d'enviar el text de l'obra als creadors del joc perquè la revisin i donin el seu consentiment per això tal com s'explica en aquesta entrada del bloc oficial.

Aquest gest tan generós ja ha donat lloc a diverses iniciatives dels aficionats que pas a enumerar a continuació.

Mòduls i aventures:

Legado Envenenado, primera part d'una sèrie de 6 mòduls de Studio Green Dog.

Les aventures Plumas de Oro i Rohes Fleisch, escrites per Luis F. Tadevs del blog La Cripta Bajo el Torreón.

L'inici de la campanya Tengai, escrit per Francisco Solier de Trece Tigres Studio.

Les aventures Noisy Summer i Siempre quedará París, escrites per Akerraren Adarrak del blog El Rincón de mis frikadas.

Ajudes de joc:

Tokens per utilitzar en les sessions de joc de Walküre i CdB Engine (un i dos), creats per Antonio Antonio del blog Rolero Rural.

WWV86B, els temes musicals creats per Javier Arce de Publicaciones Némesis.

A més dels enllaços anteriors també podeu consultar el lloc web oficial del joc i l'apartat dedicat al CdB Engine a Demonio Sonriente.

En definitiva, que el que estem veient és només el principi del que promet ser una llarga i reeixida carrera gràcies a la tasca dels aficionats, els següents suplements oficials del joc (sense oblidar que pel que sembla aquest serà alliberat al setembre) i la seva futura publicació als EUA per part de eXtra-Dimensional Publishing.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario