Páginas

lunes, 21 de septiembre de 2015

Setmana OSR 2015: Adventurer Conqueror King System


Amb l'entrada d'avui inicio el que es podría anomenar Setmana Temàtica dedicada a l'Old School Renaissance (OSR) i que consistir‡ en una sèrie de ressenyes de publicacions dins de l'àmbit dels jocs de rol que recuperen i modernitzen l'essència de la primera edició de Dungeons & Dragons. Avui us parlaré d'Adventurer Conqueror King System d'Autarch.

Aquesta no es la primera ressenya que s'ha escrit sobre Adventurer Conqueror King System, de fet ja n'hi ha d'altres a La Frikoteca, Mundos Inconclusos i The RPGPundit, tot i que aixó no es impediment per a que jo us ofereixi les meves impressions al respecte.

Adventurer Conqueror King System (d'ara en endavant ACKS) té com a escenari de joc implicit l'Imperi Aurà, un equivalent fantàstic de l'Imperi Romà de l'any 350 DC amb influències bizantines, ja en declivi i a punt d'entrar als Anys Obscurs, tal i com explica Autarch a aquesta entrada del seu blog (tot i que soc de l'opinió que també hi ha una certa inspiració en les fàbules de Les mil i una nits si s'ha de fer cas a les il·lustracions del llibre), siguent els personatges protagonistes d'aquesta ambientació aventurers i saquejadors a la recerca de riqueses a obtenir de les restes dels imperis en decadència o herois que intentes salvar alló que puguin dels seus regnes.

El manual bàsic consta dels següents capítols:
  1. Introducció
  2. Personatges
  3. Equipament
  4. Competències
  5. Encanteris
  6. Aventures
  7. Campanyes
  8. Monstres
  9. Tresor
  10. Secrets
Com podéu veure ACKS té els continguts típics de qualsevol joc de rol de fantasía heròica, per tant en comptes de dur a terme una ressenya fil per randa de tots i cadascun dels seus capitols em concentraré en explicar-vos les característiques que entenc que fan que aquest destaqui especialment i que personalment m'han agradat.




Classes de personatge

Les classes que els jugadors poden usar per crear els seus personatges es divideixen en els següents tipus generals:
  • Classes bàsiques (amb personatges d'origen humà).
  • Classes de campanya (es a dir, classes avançades i també amb personatges humans).
  • Classes semihumanes (fonamentalment nans i elfs).
Les classes bàsiques no es diferencien massa de les dels altres jocs OSR, per tant es possible trobar al Guerrer, el Mag, el Clergue i al Lladre.

Pel que fa a les classes de campanya es possible trobar l'Assasí, el Bard (que a més a més de poder cantar i oferir espectacles també té la capacitat d'inspirar coratge als seus companys en els moments més difícils, desxifrar llenguatges antics i usar objectes màgics), a la Ballarina d'espases (dones que formen part d'una ordre clerical i militar consagrada al servei de Ianna, la Deesa de l'Amor i la Guerra, per tant poden lluitar i llançar encanteris així com expulsar criatures no mortes) i a l'Explorador (que es capaç de conduir grups per territoris inhòspits).

Per últim a les classes semihumanes tenim al Guardia de la Volta nan (encarregat de protegir els refugis subterrànis dels nans), al Sacerdot artesà nan (encarregats de recuperar i conservar les reliquies i obres d'art del passat dels nans, també son clergues amb la capacitat d'expulsar a criatures no mortes i llançar encanteris divins), l'Elf espadatxí-fetiller (capaços de defendre's amb l'espasa i de llançar encanteris arcans) i l'Elf ganivet nocturn (assassí i fetiller de gran agilitat).

Tal i com es pot veure a ACKS se'ns ofereix tot tipus de classes de personatge entre les típiques i les creades per al joc (de fet, tal i com s'explica al manual bàsic, el sistema està pensat per a que àrbitres i jugadors puguin crear les seves pròpies classes, però per usar tot el seu potencial es necessari adquirir el Player's Companion, fet que no deixa de ser una llàstima).

Aquests tipus de personatge disposen d'una sèrie de característiques i habilitats pròpies de la seva classe tal i com succeeix en altres jocs OSR, però a més a més també es poden personalitzar seguint les regles de millora en l'ajustament de l'experiència l l'ús de Competències.






La millora en l'experiència permet que durant la creació dels personatges, després d'haver fet les corresponents tirades de les seves característiques (Força, Intel·ligència, Sabiduría, etc...), els jugadors poden reajustar-les traslladant punts d'una a l'altra de tal manera que 2 punts d'una característica poden usar-se per augmentar en 1 punt una característica primària de la classe que hagin escollit, per tant també afectarà als ajustaments d'experiència del personatge tal i com es pot veure a la tabla següent:

Requisit de l'Habilitat Primària
Puntuació Ajustament d'Experiència
9 - 12 0
13 - 15 + 5%
16 - 18 + 10%


Les Competències donen als personatges coneixements o capacitats en àrees concretes (com ara Alquímia, Lluita a Cegues, Reflexos de Combat, Benedicció dels Deus o Estil de Lluita), aquestes Competències es divideixen en dos tipus: Generals (a les que pot accedir qualsevol personatge) i les pròpies de cada classe.

Una altra mecànica interessant del joc es la relació entre les bonificacions d'atac de cada classe de personatge i la Classe d'Armadura (CA) de l'enemic o criatura a abatre, si en la majoría de jocs OSR s'ha de consultar una taula creuant el nivell del personatge i la CA de l'enemic per a veure el nombre mínim que s'ha d'obtenir llançant 1D20 per a impactar (o superar la CA a la tirada d'atac com a Lamentations of the Flame Prince) en aquest cas el mecanisme d'atac s'ha simplificat bastant, ja que a la CA de l'enemic només se l'hi haurà de sumar la bonificació d'atac del personatge segons la seva classe i nivell (deixant apart altres modificadors com els derivats de la característica Força o Destresa o de l'ús de la màgia). Com per exemple d'aquest mecanisme us poso una taula amb els resultats que els diferents nivells de la classe Guerrer haurien d'obtenir per atacar un drac adult (CA 7):

Classe Guerrer Drac Adult (CA 7)
Nivell Bonificació d'Atac Total a superar
0 11+ 11 + 7 = 18+
1 10+ 10 + 7 = 17+
2 - 3 9+ 9 + 7 = 16+
4 8+ 8 + 7 = 15+
5 - 6 7+ 7 + 7 = 14+
7 6+ 6 + 7 = 13+
8 - 9 5+ 5 + 7 = 12+
10 4+ 4 + 7 = 11+
11 - 12 3+ 3 + 7 = 10+
13 2+ 2 + 7 = 9+
14 1+ 1 + 7 = 8+


Com haureu pogut observat, a mida que augmenta el nivell de la classe el personatge li serà més fàcil impactar en el seu atac.

A més a més de tot aixó també s'apliquen les regles de resultats crítics (un 20 natural a 1D20) i pifies (un 1 natural a 1D20).








Campanyes, màgia, dominis i regnes

Pel que fa la gestió de campanyes també es interessant tota l'informació relacionada amb temes com l'investigació màgica, la creació d'objectes màgics, els encanteris rituals, la creació d'èssers artificials i criatures híbrides, la necromància, el poder diví i la creació i gestió de fortaleses, dominis i regnes.

A partir del 5è nivell els personatges capaços de llançar encanteris poden començar a investigar nous encanteris sempre que tinguin accés a una biblioteca especialitzada i disposin del capital monetari adequat (per cert, no es necessari memoritzar els encanteris de forma diària tal i com es fa a altres jocs OSR, fet que fa que el sistema de màgia sigui més versatil, ja que el fetiller té la capacitat d'escollir en el seu repertori els que siguin més adequats), també poden escriure pergamins i crear pocions i a partir del 9é nivell coses com ara varetes, anells, espases màgiques i d'altres objectes.







Els llançadors d'encanteris arcans i divins que assoleixin el 11é nivell de classe de personatge augmentarán els seus coneixements de manera significativa, ja que tindrán accés a les següents capacitats:
  • Podran aprendre encanteris rituals (que inclouen els encanteris arcans de nivells 7è, 8è i 9è i els divins de nivells 6è i 7è), amb més poder que els normals i que tenen com a resultat efectes de gran importància com per exemple resucitar als personatges o fertilitzar grans extensions de terreny per a que es puguin llaurar.
  • Podran construir éssers artificials com ara gòlems o gàrgoles (quelcom que els artesans nans poden fer a partir del 9é nivell) sempre que tinguin un taller amb les eines adequades i els materials necessaris.
  • Podrán crear criatures híbrides barrejant màgicament dues criatures progenitores amb l'ajuda d'un laboratori especial (que el mag ha de ser capaç de crear aquest espécimen evidentement no garantitza que automàticament sigui sota el seu control, això només s'esdevindrà si una de les dues criatures progenitores es intel·ligent i va participar voluntàriament en el procés).
  • Usar la necromància per a transformar a criatures recentment difuntes en morts vivents intel·ligents usant els rituals corresponents i una càmara d'embalsamament (amb les mateixes limitacions que en el cas anterior pel que fa al control de la criatura).
Els llançadors d'encanteris divins, com per exemple els clergues o les ballarines d'espases, també poden accedir al poder que deriva de la fe i la creença en la seva deitat patrona per aconseguir dur a terme tasques o investigacions màgiques que d'alguna manera poden ser afins als objectius del deu al que veneren, aixó es pot manifestar mitjançant la congregació de fidels que dirigeix el personatge (quant més fidels tingui més poder diví tindrá a la seva disposió) o mitjançant sacrifics de sang a la seva deitat (quelcom que només poden realitzar els personatges d'alineament caòtic).

Finalment s'arriba a la part que pot resultar més complexe però alhora més interessant (i aixó em recorda les campanyes llargues de Traveller) si a l'arbitre i als jugadors els hi agrada crear fortaleses que puguin acollir els seus súbdits o seguidors i controlar un territori concret (el que genericament podem anomenar domini), que pot ser civilitzat, terres de frontera o terres inexplorades esperant a ser colonitzades. Les fortaleses que es poden aixecar son de diversos tipus, ja que es poden construir castells, santuaris, temples o voltes subterrànies com les dels nans per exemple; ACKS proporciona les dades necessàries per a calcular el cost de les estructures i el nombre d'habitants que poden allotjar-se a les terres del domini que gestionarán els personatges.








Pel que fa als àrbitres aquests també tenen a la seva disposició les eines per a crear elements de rerafons necessaris per a les seves aventures, com per exemple les masmorres que poden explorar els personatges (podent determinar els monstres que els assetjarán, les trampes disposades per acabar amb els saquejadors i el tresor que es troba al seu interior) i qualsevol tipus d'entitat política i territorial (des d'imperis fins a baronies) on resideixin els personatges o que decideixin visitar, amb detalls com la seva organització política i económica, la seva demografía i els nuclis de població presents (des de llogarets fins a metropolis).

Conclusions

Ja per acabar us puc recomanar ACKS com un bon complement per a qualsevol joc OSR ja que l'àrbitre pot adaptar els seus continguts a qualsevol aventura o campanya sense massa esforç per part seva tot i que, tal i com s'ha dit abans, és una llastima que no s'hagin inclós les regles per crear noves classes de personatge en el llibre bàsic.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario