Páginas

domingo, 22 de enero de 2023

Wizards of the Coast / Hasbro i la nova OGL: fí d'una era?

Aquests darrers dies ha esclatat una tempesta en els entorns lúdics especialitzats en els jocs de rol degut a la filtració del text de la Open Gaming License (OGL) 1.1 que Wizards of the Coast (propietat de la companyia Hasbro) pensava implementar a principis d'enguany.

A l'entrada d'avui us explicaré com s'ha desenvolupat tot aquest drama i analitzaré com pot afectar al hobby que tant estimem, així que seieu, agafeu unes crispetes i comencem...

Filtració de la OGL 1.1

El passat 5 de gener Gizmodo publicava un article de Linda Codega en el que es feia una anàlisi detallada de la OGL 1.1, la nova llicència que Wizards of the Coast (WotC) pensava usar a One D&D, la propera iteració de Dungeons & Dragons. Dins dels canvis de la llicència, que passa d'unes poques planes a un document de 9000 paraules (i que es pot descarregar des d'aquest enllaç) s'han de remarcar una sèrie de punts que afecten a les editorials i creadors que publiquen jocs, aventures i suplements aprofitant la llicència anterior (la OGL 1.0a) siguent els més importants els següents:

  • Desautoritza i anula la OGL 1.0a usada fins ara per tots ells, obligant a adoptar la nova llicència si es volen crear continguts derivats o compatibles basats en el Source Reference Document (SRD) de Dungeons & Dragons i a modificar totes les seves publicacions així com tot el seu model de negoci de manera extremadament ràpida, ja que estava previst que es fes pública el dia 4 de gener i entrés en vigor el dia 13 (sí, un període de temps extremadament curt).
  • Els creadors de continguts s'hauran de registrar amb WotC (segurament a la plataaforma D&D Beyond) i subministrar a l'editorial copies dels seus treballs.
  • Depenent del nivell d'ingresos bruts anuals obtinguts (començant per 50.000$ i arribant fins a 750.000$ o més) aquests creadors haurán de pagar-li a WotC un percentatge del 20% al 25% en royalties (i això será així encara que no s'hagin obtingut beneficis).
  • Si es vol usar una plataforma de crowdfunding per dur a terme un mecenatge amb el que recaptar fons la plataforma preferida per WotC es Kickstarter (amb royalties rebaixats al 20%), si s'usa una altra plataforma els royalties serán del 25%.
  • Wizards of the Coast es reserva el dret d'usar qualsevol contingut, ja sigui comercial o no comercial, creat sota la OGL 1.1 com si fos contingut propi sota una llicència lliure de royalties de manera no exclusiva, perpètua, irrevocable, a escala mundial i subllicenciable per a qualsevol propòsit.

D'entrada cal preguntar-se si es possible anular unilateralment la OGL 1,0a tal i com pretenia fer WotC / Hasbro amb aquesta nova llicència. Ryan Dancey, el creador de la OGL original i actualment al capdavant de la Open Gaming Foundation, creu que això no és possible (quelcom que ja reconeixia la propia WotC al 2004 donant a entendre que que, si es fessin canvis, qualsevol que no hi estigués d'acord podia usar una versió anterior d'aquesta).

A més a més del punt anterior, i deixant apart tot el tema dels royalties, també em pregunto com pensaven sortir endavant amb la pretensió d'apoderar-se dels continguts d'altres sense que hi hagués cap tipus d'acord entre els creadors i WotC / Hasbro, tenint en compte que en aquests 22 anys, des de la seva aparició l'any 2000, moltes editorials i creadors també l'han adoptat en jocs que tant per la seva temàtica com per les seves temàtiques no tenen res a veure amb Dungeons & Dragons (si voleu saber més sobre la història de la OGL podeu consultar aquesta sèrie de The Alexandrian: Part 1, Part 2 y Part 3).

Per una altra banda a James Maliszewski, autor del blog Grognardia, tot això li ha recordat “la guerra contra Internet” que TSR, la editorial que va crear i publicar originalment Dungeons & Dragons, va dur a terme a mitjans de la dècada dels anys 90 contr la difusió de continguts creats pels aficionats en el moment que s'estava dirigint cap a la seva fi.

Reaccions i memes

Evidentment moltes de les empreses i els creadors (grans o petits) als que els afectaria la implementació de la OGL 1.1 es van posar extremadament nerviosos o directament es van indignar al conèixer els plans de WotC / Hsbro i durant aquests dies han començat a reaccionar, fen-t'ho d'una manera que, segons sembla, no es la que esperava l'empresa (cosa que a mi, sincerament, em sembla poc creible).

D'entrada s'han posat en marxa manifests i recollides de signatures provant de salvar la OGL 1.0a, com ara la que ha impulsat Ryan Dancey a Change.org (camí de superar les 20.000 signatures en el moment d'escriure aquesta entrada), la carta oberta de #OpenDnD (que ja ha superat ampliament els 60.000 signants) i la carta oberta de Jon Brazer Enterprises.

A més a més d'aquestes iniciatives, també s'han dut a terme moviments destinats a deslligar-se de la OGL, adoptar altres llicències ja existents o fins i tot crear noves llicències amb les que operar, fet que ha donat lloc a declaracions i comunicacions com per exemple els següents (sense cap ordre cronològic concret):

Les accions anteriors no son més que una petita mostra de tot el que està passant aquests dies i empal·lideixen davant l'anunci de Paizo està creant la Open RPG Creative License (ORC) junt amb la firma d'advocats Azora Law. La intenció de Paizo es donar a editorials i creadors una llicència que no estarà lligada a cap sistema concret i que quedarà sota el control d'una fundació independent i sense ànim de lucre (semblant a la Linux Foundation) que s'encarregarà de vetllar per mantenir la seva natura oberta i evitar que pugui ser adquirida i/o modificada per qualsevol companyia que es dediqui a vendre jocs de rol (evitant així tot el que WotC / Hasbro intenta fer amb la nova OGL).

Quin èxit pot tenir la ORC? És difícil de respondre a aquesta pregunta ara mateix, ja que de moment només és un anunci per part de Paizo i encara no s'ha difós cap document, però si s'ha de jutjar per les editorials que s'estan unint a la iniciativa (Chaosium, Atlas Games, Zweïhander, Goodman Games, Kobold Press i el seu projecte Black Flag, Mongoose Publishing i el seu programa de continguts per a Traveller amb el seu nou SRD que estarà basat en el Traveller Core Rulebook Update 2022, potser Necrotic Gnome i el seu Old-School Essentials... fins a uns 1.500 creadors i empreses segons les últimes noticies) potser estem assistint al naixement d'una iniciativa que donarà molt a dir.

Si us interessa saber més sobre la ORC podeu llegir la entrevista de Linda Codega a Jim Butler, president de Paizo, a Gizmodo i seguir aquest fil del form de RPG.net.

A més a més de tot això també ha sigut notable el nombre de memes tractant el tema, tal i com es pot veure en la presentació que insereixo a continuació:



Qué fa Wizards of the Coast mentrestant?

I mentre està passant tot això WotC roman callada durant una setmana, segurament observant com s'està desenvolupant tot i valorant les seves opcions pel que fa la reacció de la comunitat, fet que evidentment no evita que se segueixin acumulant les males noticies per a la companyia:

  • Als forums d'EN World es recullen les declaracions dels exempleats de la plataforma D&DBeyond Andrew Searls (antic Product Manager) i Adam Bradford (cofundador de la companyia) en les que s'explica la mala relació entre la plataforma online i WotC.
  • DnD_shorts fa pública una filtració enviada de manera anònima per un treballador de D&DBeyond en la que s'explica com els executius de la companyia veuen als seus clients únicament com una font de diners (quina sorpresa, veritat?) i que totes les decisions que s'anaven a prendre sobre la OGL van ser comunicades als treballadors en una reunió de 30 minuts celebrada el dia 11 de gener en la que també s'acusava a la comunitat de reaccionar desproporcionadament.

Aquesta últim filtració, sigui certa o no, va provocar una reacció que es va traduir en una onada de cancel·lacions a la plataforma D&D Beyond iniciada per la cosplayer i youtuber Ginny Di que va acabar produïnt una caiguda dels seus servidors tal i com van informar Game Rant i Gizmodo aquell mateix dia. Segurament fou aquest fet el que va dur a la cancel·lació de l'anunci online sobre la OGL 2.0 (sí, ara ja no es la 1.1) que s'havia de fer aquell mateix dia sense donar cap explicació, tal i com informa Linda Codega a Gizmodo.

Finalment el dia 13 WotC va fer públic a través de D&DBeyond un communicat oficial en el que es tractava l'estat de la OGL i intentava contenir la indignació provocada per tot l'assumpte sense donar el braç a tòrcer (i a sobre sembla que el text del comunicat va ser modificat posteriorment si s'ha de fer cas a aquesta entrada de Geek Native). Sigui com sigui aquest intent no ha funcionat i no han agradat a l comunitt tal i com es pot llegir en este hilo de reddit, a aquesta entrada de Bat in The Attic o a aquesta altra a Alphastream.

A aquest comunicat inicial li van seguir uns altres dos: el del dia 18, en el que sembla que ho volen esmenar dient que s'han equivocat i que volen fer canvis, i el del 19, en el que presenean la proposta d'esborrany de la OGL 1.2 (vaja, han baixat la numeració) en la que es comprometen entre d'altres coses a usar una llicència CC BY 4.0 per a les mecàniques bàsiques i la OGL per a continguts específics del SRD de Dungeons & Dragons, una cosa que realment trobo rara i que no crec que vagi gire lluny veient la important controversia que està generant, ja que el que preten ser una llicència lliure no sembla que vagi encaminada a ser-ho, tal i com es demostra en aquesta entrada a Medium de Noah Downs i les entrades que des de fa temps està dedicant al tema Robert E. Bodine a Play What You Want, el seu blog dedicat a qüestions legals relacionades amb els jocs de rol (tots dos son advocats especialitzas en propietat intel·lectual) així com totes les opinions que s'estan abocant a xarxes socials, com per exemple Mastodon (cerques amb #ogl i #dnd) i Twitter (cerques a través d'una instància de Nitter amb #ogl i #dnd).

Per a tenir una visió de tota la qüestió de llicències i temes relacionats també us potinteressar consultar aquesta entrada de la sèrie que vaig dedicar a Personas y Dados, la guia per crear jocs de rol escrita per Jorge Coto Bautista.

Conclusions

Arribats ja al final de la entrada és el moment de les conclusions sobre tot el que ha passat durant aquestes dues setmanes, i s'ha de dir que tot té uns tints melodradramàtics certament sorprenents.

D'entrada no m'estranyaria que la filtració inicial de la OGL 1.1 hagi sigut un globus sonda llançat per WotC / Hasbro per veure com reacionaven les editorials (relativament) petites i els creadors així com els afeccionats en general (sí, sembla el tipus de maniobra que hauria tramat Elon Musk si gestionés WotC tal i com ho està fent amb Twitter).

El que de ben segur es que la companyia no esperava es que la resposta fos tan amplia i crítica i arribés tan lluny que fins i tot provoqués l'aparició de la ORC, que un gran nombre de creadors i editorials s'hi hagi unit i que les llicències Creative Commons comencin a ser més importants en el sector lúdic roler.

A més a més d'això també s'ha de considerar la falta de confiança que ha generat tot l'assumpte i l'efecte que pot tenir la mala publicitat en el model de negoci i els gunys de WotC / Hasbro (de fet sembla que ja ho pot estr fent i a més a més sembla que 1 de cada 10 rolers ja no vol jugar a Dungeons & Dragons) i que tota la polèmica amb la gestió de la OGL hagi arribat a la premsa generalista amb articles a The Guardian i The Washington Post segur que no ajudarà en l'any en el que s'estrenarà una pel·lícula de Dungeons & Dragons donat que ja s'albira un boicot a l'horitzó tal i com destaca The A.V. Club, un fet que potser no ajudará a la pretensió de crear una sèrie de televisió.

Ja per acabar m'agradaria recordar-vos que les regles de joc en si mateixes no son objecte de copyright, que a l'espera de com es presenti la ORC les llicències Creative Commons poden ser molt interessants i que hi ha tot un univers de jocs més enllà de Dungeons & Dragons amb els que reproduir el mateix tipus d'experiències sense haver de passar per WotC, segur que trobareu algun que us agradarà.



Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario