Hola un altre cop, a l'entrada d'avui us parlaré de Chasis, creat per Omar Vigón Álvarez i ofert sota llicència CC BY-NC-SA 4.0.
Què és Chasis?
Primer de tot m'agradaria deixar que l'Omar presentés Chasis amb el proemi de la seva obra (la traducció és meva):
Des del primer moment en el què el meu cosí Alejandro em va ensenyar a jugar a rol en vaig quedar enmorat. Aquelles partides del llibre vermell del Señor de los Anillos van ser memorables.
Crec que vaig interioritzar la manera de jugar de manera molt ràpida. Aquesta experiència em va canviar per sempre.
El meu primer amor va ser Rolemaster. El meu cosí i jo jugavem jonades maratonianes fins ben entrada la matinada. Però de seguida vam transformar les seves regles i les vam fer nostres. Si els autors haguessin vist quines coses feiem amb el sistema probablement els hagués agafat un batistot.
No vaig trigar molt a crear el meu primer joc de rol: Caballeros y Guerreros. Era un calc de Rolemaster; un manuscrit a llàpis gargotejat en uns folis greixosos i amb un sistema que era una bogeria total. Que bé que ens ho vam passar.
Després vaig crear altres jocs de rol. Un era sobre Transformers. Un altre sobre els Caballeros del Zodiaco. alguns van ser realment estranys. Altres van caure ràpidament en l'oblit.
Després de provar i dirigir jocs professionals em vaig donar compte d'una cosa: mai habia jugat a cap joc de rol seguint les seves normes al peu de la lletra. Sempre especejava les seves regles, afegia les meves, ignorava paràgrafs sencers que no m'agradaven, canviava el nom dels seus termes, improvitzava regles i afegia coses que en semblaven maques. Probablement el joc original ja no existia.
D'allí neix una mica l'esperit de Chasis. Fes-li una ullada. Mira a veure si hi ha coses al manual que et suggereixin idees per a jugar. Agafa el que t'interessi. Canvia el que et plagui. Desfes-te de la resta.
Sempre he buscat un sistema que em permeti fer tot això a qualsevol ambientació. I que em permeti canviar unes regles per unes altres. Mai l'he trobat.
Ni tan sols els jocs genèrics m'han semblat genèrics. Per què haig d'usar 3D6 si a mi m'agrada el D12? Per què no hi haurà tirades obertes en aquest joc? Per què només esmenten una manera de fer les coses? Per què haig de jugar d'aquesta manera si a mi no m'agrada?
Per utilitzar un altre sistema i haver de desballestar-lo, modificar-lo, retorçar-lo i canviar-lo al meu gust he preferit començar des de zero. Chasis és un batibull de peces. Els seus components sostenen els fonaments de tots els jocs de rol, amb la finalitat de que muntis el teu propi joc de rol a la teva manera.
Et diré un secret: ni tan sols jo usaré Chasis al peu de la lletra. En faré el que vulgui. Tu també ho hauries de fer.
Crec que vaig interioritzar la manera de jugar de manera molt ràpida. Aquesta experiència em va canviar per sempre.
El meu primer amor va ser Rolemaster. El meu cosí i jo jugavem jonades maratonianes fins ben entrada la matinada. Però de seguida vam transformar les seves regles i les vam fer nostres. Si els autors haguessin vist quines coses feiem amb el sistema probablement els hagués agafat un batistot.
No vaig trigar molt a crear el meu primer joc de rol: Caballeros y Guerreros. Era un calc de Rolemaster; un manuscrit a llàpis gargotejat en uns folis greixosos i amb un sistema que era una bogeria total. Que bé que ens ho vam passar.
Després vaig crear altres jocs de rol. Un era sobre Transformers. Un altre sobre els Caballeros del Zodiaco. alguns van ser realment estranys. Altres van caure ràpidament en l'oblit.
Després de provar i dirigir jocs professionals em vaig donar compte d'una cosa: mai habia jugat a cap joc de rol seguint les seves normes al peu de la lletra. Sempre especejava les seves regles, afegia les meves, ignorava paràgrafs sencers que no m'agradaven, canviava el nom dels seus termes, improvitzava regles i afegia coses que en semblaven maques. Probablement el joc original ja no existia.
D'allí neix una mica l'esperit de Chasis. Fes-li una ullada. Mira a veure si hi ha coses al manual que et suggereixin idees per a jugar. Agafa el que t'interessi. Canvia el que et plagui. Desfes-te de la resta.
Sempre he buscat un sistema que em permeti fer tot això a qualsevol ambientació. I que em permeti canviar unes regles per unes altres. Mai l'he trobat.
Ni tan sols els jocs genèrics m'han semblat genèrics. Per què haig d'usar 3D6 si a mi m'agrada el D12? Per què no hi haurà tirades obertes en aquest joc? Per què només esmenten una manera de fer les coses? Per què haig de jugar d'aquesta manera si a mi no m'agrada?
Per utilitzar un altre sistema i haver de desballestar-lo, modificar-lo, retorçar-lo i canviar-lo al meu gust he preferit començar des de zero. Chasis és un batibull de peces. Els seus components sostenen els fonaments de tots els jocs de rol, amb la finalitat de que muntis el teu propi joc de rol a la teva manera.
Et diré un secret: ni tan sols jo usaré Chasis al peu de la lletra. En faré el que vulgui. Tu també ho hauries de fer.
Tal i com es pot veure gràcies a aquesta introduccció, Chasis és el producte de l'interés que jugadors i àrbitres podem mostrar pel disseny de jocs quan ja portem un cert temps immersos en aquesta afició, el que freqüentment implica que estudiem els jocs publicats i acabem desenvolupant regles casolanes per a les nostres sessions de joc o fins i tot els nostres propis reglaments.
Pel que fa Chasis és necessari fer constar que no és un joc de rol complert, ja que no disposa de rerafons o un món de joc completament desenvolupat, en comptes d'això Chasis es una eina que permet estudiar a tothom que li interessi les mecániques de disseny dels jocs de rol, centrant-se en els elements que permeten definir les característiques dels personatges i els diferents tipus de tirades de daus que és possible trobar en els jocs publicats.
Per presentar aquesta informació l'autor fa ús de diversos neologismes i notacions que poden semblar una mica feixucs al neòfit (no a debades Chasis està recomanat per a àrbitres i jugadors que tenen una certa experiència en els jocs de rol), però d'aquesta manera s'intenta sistematizar d'alguna manera tots les detalls mecànics que els dissenyadors han de considerar en els seus projectes.
Chasis: Versions bàsica i avançada
Un cop aclarit en què consisteix és el moment de veure les dues versions en les que es presenta Chasis: la bàsica i l'avançada (analitzo la versió 110, la versió més recent en el moment d'escriure l'entrada es la 111, corresponent a octubre de 2020).
La versió bàsica ofereix un esquelet de reglament 8repeteixo, no és un joc complert i no es pot usar com a tal) que està basat en tirades d'un parell de daus de 12 cares (D12) que se sumen, obtenint-se resultats numèrics que van de 2 a 24 tal i com es pot veure en el quadre resum que he creat i que us poso a continuació:
Tal i com es pot veure en el gràfic anterior, el sistema de tirades pot oferir fins a 6 tipus diferents de resultats:
- Èxit (s'aconsegueix l'acció)
- Neutre (s'aconsegueix l'acció i es produeix una situació que pot ser convenient o inconvenient per al personatge jugador)
- Fallada (no s'aconsegueix l'acció)
- Crític (s'aconsegueix un superèxit, per tant a més d'aconseguit-ho també es produeix una situació convenient per al personatge jugaodor)
- Hipèrbole (es produeix un resultat Crític seguit d'una Pifia)
- Pifia (es produeix una superfallada, per tant a més a més de no aconseguir-ho també es produeix una situació inconvenient per al pesonatge jugador)
Al resultat de la tirada també se li pot sumar el nivel de les habilitats i els modificadors que l'àrbitre cregui convenient, ja sigui per les circumstàncies o l'equipament usat.
La diferència entre el número obtingut i la dificultat base de 13 també indicarà el grau d'èxit (GDE) si és positiu i el grau de fallada (GDF) si és negatiu, de tal manera que també és posible calcular l'efecte d'una acció com a posibilitat opcional.
Tot això es podria representar amb aquest gif animat de la escena de l'Edició Especial de Star Wars, en la que Han Solo persegueix a soldats de les tropes d'asalt imperials pels passadissos de l'Estrella de la Mort i acaba trobant-se amb molt més del que s'esperava.
Pel que fa a la creació de personatges la versió bàsica suggereix usar un sistema de trets (frases descriptives sobre el personatge) i atributs (ATB) basats en el repartiment de punts de desenvolupament (anomenats PL) per determinar les capacitats en les que destaca (son positibes i per tant sumarien la seva puntuació al resultat de la tirada) i les seves incapacitats o debilitats (son negatives i per tant treurien la seva puntuació del resultat de la tirada).
El repartiment d'aquests PL vindria resumit en els següents gràfics, en els que es possible veure les diferents combinacions:
Pel que fa a altres qüestions, com per exemple els punts de vida o de mágia, venen determinats per una sèrie d'atributs auxiliars (AUX), com pden ser el Dany (els punts de vida del personatge), el Dolor (quant aguanta el personatge abans de caure inconscient), tots dos atributs auxiliars tindran 13 punts cadascun, i la Magnitut, que regiria poders com la màgia.
La versió avançada recull tot el que s'exposa a la versió bàsica i ho amplia considerablement, oferint diferents models d'atributs i característiques, de tirades de daus i de revisions així com un apèndix dedicat a la creació de jocs i diferents compendis de temes relacionats (llistats de trets, equipament, classes de persoantges, etc.), amb tot això l'autor ha creat un document de prop de 700 planes que segurament ha d'englobar les mecániques de la major part de jocs publicats fins ara i que necessita de temps per a llegir-lo detingudament donada la seva complexitat i extensió.
Un personatge d'exemple: Julia Strauss
Inspirat pel que he llegit de Chasis us presento a Julia Strauss, un personatge d'en entorn de ciència ficció que he creat usant les regles bàsiques (no he tingut l'oportunitat de provar aquest personatge a la taula de joc, si algú de vosaltres l'usa us agrairia que em deixessiu un comentari a l'entrada amb les vostres impressions).
Break Time by macarious on DeviantArt (CC BY-NC-ND 3.0) |
Sistema: Chasis (Sistema bàsic v.110)
Marc: 2045: primera missió tripulada a Mart (ciència ficció dura) Nom: Julia Strauss Arquetip: Enginyera de sistemes Estereotip: Alumna avantatjada Cita: “Tens cinta adhesiva?” Aspecte: Rossa i amb el nas arromangat, uniforme de tripulant Actitut: Sorneguera i llenguda Passat: Òrfena de tots dos pares Futur: Si té sort serà una de les primeres persones a endinsar-se a l'espai profund Peculiaritat: Quan està nerviosa es pessiga el lòbul de l'orella dreta Capacitats (12 PL): +4 Enginyeria de sistemes (tasques de manteniment de la nau) +3 Informàtica +2 Activitat extravehicular (ús del vestit d'astronauta) +1 Pilotatge de llançadora +1 Primers auxilis +1 Supervivència Debilitats (-4 PL): -2 Armes de foc -2 Conducció de vehicles tot terreny Punts de Salut: 13 ☐☐☐☐☐☐☐☐☐☐☐☐☐ Punts de Dolor: 13 ☐☐☐☐☐☐☐☐☐☐☐☐☐ Equipament: Kit d'eines (GD2, s'afegeix al grau d'èxit obtingut en les revisions d'enginyeria de sistemes) Ordinador portatil (GD2, s'afegeix al grau d'èxit obtingut en les revisions d'Informàtica) Vestit d'astronauta (Protecció GD5) |
Chasis (CC BY-NC-SA 4.0) |
En una propera entrada també us presentaré un desenvolupament de reglament basat en la versió avançada de Chasis així com una parell de personatges d'exemple.
Conclusions
Es nota que a l'Omar li agraden els jocs de rol i que ha posat un gran interés en la creació de Chasis, una obra que ha anat evolucionant amb el temps i que espero que ho segueixi fent per a que els creadors la puguin usar com a referència de capçalera i qui sap, pot ser que tal i com diu l'autor es converteixi en el Linux dels jocs de rol.
Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English
No hay comentarios:
Publicar un comentario