Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

sábado, 31 de agosto de 2013

El Model PWYW


Aquests últims mesos s'està començant a fer visible en l'entorn roler de parla anglesa la tendència a aplicar als jocs i móduls en format digital (majoriatariament en pdf tot i que també en epub en alguns casos) el model de venda Pay What You Want (Paga El Que Vulguis o PWYW per les seves sigles en anglés), que consisteix en oferir els teus productes i donar la possibilitat als teus compradors de pagar el preu que hagis marcat, només una part d'aquest, que s'aboni una part superior al preu estipulat pel creador d'aquest producte o que fins i tot no es pagui ni un cèntim.

Interesat pel tema vaig començar a investigar i la primera referència que vaig trobar mitjançant una cerca de Google va ser aquest article de Wikipedia en el que es contempla l'evolució d'aquest model aplicat a diversos àmbits, entre els que es pot destacar entre d'altres l'artista Keith Green i el seu àlbum So You Wanna Go Back to Egypt (posat a la venda per correu postal al 1979), a la cadena de restaurants Annalakshmi (que al 1984 va posar en marxa la iniciativa "Pay What Your Heart Feels") i més recentment al grupo musical Radiohead i el seu àlbum In Rainbows (posat a disposició del públic a través del seu lloc web a l'octubre del 2007).

Veient aquests exemples es pot deduïr que iniciatives d'aquest tipus están vinculades a accions en les que clarament preval la conciència social, en les que es vol obtenir un clar efecte publicitari o en les que es vol facilitar l'adquisició del producte en qüestió independentment de la quantitat que el client pugui o vulgui pagar.

Per tractar d'aquesta experiència aplicada als jocs prendré com a base uns pocs exemples que es possible trobar a les plataformes RPGNOW i DriveThruRPG, així com les opinions de Fred Hicks, James Raggi i Michael Tresca.

   

   

Per començar puc parlar de The Void, editat per Wildfire, un joc de ciencia-fició futurista en el que la Humanitat troba a les criatures dels Mites de Cthulhu al començar a explorar el sistema solar. En aquest cas el joc està disponible sota la llicència Creative Commons by-nc-sa 3.0, fet que significa que els jugadors poden crear afegits o variants del joc sempre que no es comercialitzin (a més a més als seus creadors no els importa que el reglament bàsic es distribueixi de forma gratuita).

Un altre joc de cieència-ficció, basat en Fate i amb rerafons transhumanista, a destacar és Nova Praxis de Void Star Studios. Els seus autors el posen a la venda amb el model PWYW i demanen les aportacions monetàries dels jugadors (tot i que siguin mínimes) o que si el joc agrada es comprin la versió impresa o el pdf augmentat, tot i que si això no es posible també demanen que es doni a conèixer el joc en blogs i xarxes socials i que el pdf gratuit es comparteixi.

I ja que he mencionat Fate tambè puc parlar de la nova edició duta a terme per Evil Hat Productions: Fate Core System i Fate Accelerated Edition i la estratègia seguida per Fred Hicks, que ha manifestat obertament que li interessa fer visible el joc i conrear l'interés dels jugadors per aquest pel que fa als pròxims suplements de la línea i altres jocs basats en aquest reglament.

Un altre dels creadors que ha optat per posar a disposició dels jugadors part dels seus productes en el model de venda PWYW ha sigut James Raggi amb l'aventura Better Than Any Man per a Lamentations of the Flame Princess (el reglament sense art interior i completament gratuït es pot descarregar des d'aquest enllaç) i fins i tot va arribar a fer la prova de vendre part dels seu stock de llibres físics a la UK GAmes Expo d'enguany, els resultats son bastant contundents comparant-los amb els que va tenir a la Expo de l'any anterior:

      Ingres brut: + 65%
      Unitats Venudes: +95%
      Número de clients: +123%
      Valor promig de £ per compra per client: -26%

Per acabar aquest llistat d'exemples també es pot incloure El Llibre 0 de Shadows of Esteren de Agate RPG, el joc de fantasia medieval amb un toc d'horror gòtic, que tot i que no estigui explicitament a la venda sota el model PWYW compleix perfectament amb part dels supòsits corresponents a la qüestió que estic tractant.

Les conclusions a les que es possible arribar desprès de llegir els articles que he enllaçat anteriorment i examinar els exemples que he proposat sobre el model PWYW son les següents:
  1. Aquest model pot ajudar a creadors i editorials petites a promocionar els seus jocs (de fet jo ja ho estic fent fent al parlar d'ells).
  2. Al mateix temps pot servir com a estudi de mercat per formular la seva estratègia a llarg plaç (sobretot si tenen previst continuar una linea de producte amb suplements o aventures).
  3. Part de la filosofía de funcionament del model PWYW tambè es pot equiparar a la del software lliure o a la modalidad shareware (entenent-la com l'oferiment d'un producte que es pot usar encara que no tingui habilitades totes les seves funcions o característiques).
I arribats en aquest punt m'agradaría fer-vos una sèrie de preguntes a vosaltres, els meus lectors:

Si ets un creador de jocs o formes part d'una editorial del sector:
  • Has usat el model PWYW per als jocs que publiques?
  • Si ha sigut així, com va funcionar?, les vendes van augmenta significativament?
  • Cóm ha sigut la experiència en general?
  • Si no l'has usat mai, et plantejaríes fer-ho en un futur més o menys proper?
  • Creus que pot ser un bon model de venda i difusió donada l'actual situació econòmica?
Si ets un jugador:
  • Coneixíes el model PWYW?
  • Has comprat jocs o suplements sota aquest model?
  • Creus que existeix el risc que els compradors s'aprofitin d'aquesta modalitat de venda i adquireixin els jocs gratis sense donar res a canvi a creadors i editorials? (i amb això també incloc la possibilitat de no escriure cap ressenya o ajudar a donar publicitat al joc a canvi d'obtenir-lo).
Us agrairia que deixéssiu les vostres respostes a la secció de comentaris d'aquesta entrada (com sempre totes les opinions són benvingudes, sigueu respectuosos i educats).

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario