Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

lunes, 26 de julio de 2021

Personas y dados: Daus, llicències i sistemes de joc


Seguint amb el companion no oficial de Personas y dados que estic escribint amb aquesta sèrie d'entrades avui us parlaré de les llicències més usuals i alguns dels reglaments que es poden suar per crear els vostres jocs sense haver de començar de zero.

Per llegir la ressenya del llibre podéu seguir aquest enllaç i aquest altre per llegir l'entrada dedicada als recursos literaris i de disseny de jocs.

Tipus de daus

Imatges de daus de Peng (Domini públic) i Diacrítica (CC BY-SA 3.0)

Pot ser el primer cop que sentiu a parlar dels jocs de rol o que hagueu arribat al blog per casualitat, si és així aquí teniu una petita explicació sobre els tipus de daus més comuns d'aquest tipus de jocs, que no son altra cosa que polièdres (majoritàriament sòlids platònics) que al llançar-los permeten a àrbitres i jugadors obtenir números aleàtoris que, junt amb el reglament dels jocs, determinen si els personatges tenen èxit en allò que es proposen fer.

D4 (Tetraèdre) D4 (dau de 4 cares)
Tetrahèdre
De forma piramidal, aneu amb compte i no els trepitgeu amb els peus nus com si fossiu un hobbit (acostuma a fer força mal).
D6 (Cub) D6 (dau de 6 cares)
Hexaèdre regular
Els daus cúbics de tota la vida i que ja s'usaven en jocs com el parxís i la oca entre d'altres, les seves cares poden tenir punts o números tot i que en alguns casos poden ser altres simbols o estar buits (com saria el cas dels daus de Fudge i Fate, que tenen dues cares marcades amb el símbol +, unes altres dues amb el símbol - i altres dues buides).
D8 (Octaèdre) D8 (dau de 8 cares)
Octaèdre regular
Acostumen a veure's comunment a les formes cristallines de la naturalesa, com per exemple els diamants.
D10 (Trapezoèdre pentagonal) D10 (dau de 10 cares)
Trapezoèdre pentagonal
S'acostumen a usar per realitzar tirades de percentatge (amb dos daus de colors diferents per a desenes i unitats) i en un principi no eren un dels daus més comuns (tot i que van ser patentats als EEUU al 1906), de fet Mike Pondsmith (autor del joc de rol Cyberpunk) explica en aquest fil d'un dels forums de rpg.net que els primers que va usar van ser importats des de Japó i eren un remanent dels daus usats per la Marina Imperial Japonesa de la Segona Guerra Mundial en els seus jocs de guerra.
D12 (Dodecaèdre) D12 (dau de 12 cares)
Dodecaèdre regular
Un exemple curiós de dodecaèdre, la funció del cual ens es desconeguda avui dia, és el dodecaèdre romà.
D20 (Icosaèdre) D20 (dau de 20 cares)
Icosaèdre regular
És el dau per excelència que s'usa a totes les tirades bàsiques de jocs com ara Dungeons & Dragons iels retroclons OSR, també és possible trobar a la naturalesa virus amb aquesta forma així com diversos exemples de daus usats per les pràctiques adivinatòries durant l'època de la Grècia i la Roma clàssiques, com els que hi ha a les col·leccions del Museu Metropolità d'Art de Nova York (1 i 2)


Llicències


Abans de recomanar-vos reglaments que pogueu usar com a base per crear els vostres jocs crec que és important tenir clar el següent (i que consti que nos soc advocat, només estic usant el sentit comú): una cosa és preparar una sessió de rol per als vostres amics a casa vostra o en el club del que formeu part, usant els jocs que heu comprat i barrejant conceptes, mecàniques i històries (quelcom que s'acostuma a fer sovint) i una altra molt diferent és el que pot fer un autor que en comptes de crear el seu propi sistema vulgui usar el d'un reglament ja publicat como a motor del joc que està creant i tingui previst obtenir un benefici econòmic per la seva venda.

Això ens porta a una pregunta que sempre acaba apareixent en els cercles del creatius de jocs de rol: les mecàniques dels jocs están subjectes a copyright?, son patentables? La resposta és que les mecàniques propiament dites no ho son (no es pot, per exemple, patentar la idea de llançar un dau per obtenir un resultat aleatori), el que sí que pot estar subjecte a una patent son els texts amb els que s'expliquen aquestes mecàniques dins del joc (quelcom que Jorge Coto Bautista explica clarament a la plana 9 de Personas y dados), per tant acostuma a ser una mala idea copiar literalment aquests texts a la nostra obra si no s'ha obtingut previament el permis del poseïdor dels drets (l'autor o l'editorial) ja que es pot incorrer en un plagi que lògicament pot donar-li molts problemes al creador que ho intentés.

Qué pot fer llavors el dissenyador de jocs si vol usar unes mecàniques d'una altre joc que li agradin? Té diverses opcions:
  • Preguntar-li directament a l'autor del joc per obtenir el seu permís (una cosa que pot ser relativament senzilla en el cas de creadors independents).
  • Explicar en el joc aquestes mecàniques sense usar les mateixes paraules que el reglament que ens isnpira.
  • Recorrer a un joc les mecàniques del qual estiguin disponibles sota una llicència que permeti la seva reutilització.

Aquest últim punt és el que em porta a parlar dels tipus de llicències més comunes a les que els dissenyadors de rol es poden acollir i que paso a enumerar a continuació:

A més a més de l'informació anterior també us pot interessar consultar els següents enllaços si voleu ampliar informació sobre aquests temes (també podeu consultar amb un advocat en cas de ser necessari):

Reglaments per usar en els vostres jocs

Un cop repassades les llicències més usuals finalment us ofereixo un llistat de reglaments de diversos estils que poden usar-se com a base dels vostres jocs.

El llistat següent està dividit per les categories segons el tipus de mecànica general que usen i en cad auna de les entrades consta el seu nom, ón es poden obtenir, l'idioma en el que estan escrits i la llicència sota la que estan disponibles.

No hi són totes les possibilitats existents però hi ha un nombre més que suficient per començar a treballar en el vostre joc (per veure un llistat molt més extens podéu consultar Tabletop Games (Common Content), Tabletop Games (Libre) i els jocs que surten llistats a Sinergia de rol).

Dungeons & Dragons, D20 i OSR ◄◄◄


Des de que Wizards of the Coast va començar a oferir la versió 3.1 de Dungeons & Dragons sota la OGL fins la versió 5.1, la més actualitzada, han anat apareixent diversso llocs web oferint els diferents Source Reference Documents (SRD) que expliquen tant les seves mecàniques bàsiques com els seus derivats i també s'ha vist un renaixement certament important de les primeres versions del joc aprofitant aquesta llicència per oferir els anomenats retroclons dins del moviment Old School Renaissance (OSR) així com jocs de tot tipus.


D100 ◄◄◄


Un altre tipus de jocs, molt populars pel que fa a les seves mecàniques, son aquells en els que els personatges usen habilitats expresades com a percentatges (per exemple: Arqueologia 75%) i el seu ús es resol normalment amb una tirada de 2 daus de 10 cares (d10), un per a les desenes i l'altre per a les unitats, si s'obté una tirada que sigui igual o menor al percentatge de l'habilitat (un cop sumats o restats els modificadors segons la dificultat de l'acció) el personatge haurà tingut èxit.
  • Chaosium - Basic Roleplaying
    EStà subjecte a la llicència BTP Open Gaming License, Versió 1.0 (molt semblant a la llicència OGL estandard), per tenir més informació sobre aquesta podéu consultar aquest enllaç, per a detalls sobre llicències (fans i comercials) podéu consultar aquest altre.
    Idioma: anglès.
  • Generic Old-school Roleplaying Engine (GORE™)
    Disponible sota la llicència OGL i amb una llicència gratuïta que permet crear continguts de tercers que siguin compatibles amb GORE™ i altres jocs que usen una mecànica basada en percentils o similars.
    Idioma: anglès.
  • Cthulhu d100
    Disponible sota la llicència OGL, la Edició Providence està disponible des de la secció de descàrregues de Shadowlands Ediciones i la edició anterior, de Three Fourteen Games, està disponible des de DriveThruRPG i Sinergia de rol.
    Idioma: castellà.
  • Mythras Imperative | Mythras Imperativo
    Document amb les regles bàsiques del juego Mythras que es pot descarregar i distribuir gratuïtament, podent-se usar com a base de jocs propis gràcies a la Mythras Gateway License, per saber-ne més detalls és necessari posar-se en contacte amb The Design Mechanism o amb 77Mundos, la editorial amb la llicència de publicació a Espanya (a la descàrrega en tots idiomes s'inclouen les dades de contacte necessaris per tractar totes les qüestions relacionades amb la llicència).
    Idiomes: anglès (secció de descàrregues de The Design Mechanism) | castellà (secció de descàrregues de 77Mundos).
  • Revolution D100
    Sistema de joc universal disponible sota la llicència OGL.
    Idioma: anglès.
  • Hardboiled
    Sistema de joc dirigit a les aventures policiaques i d'investigació, disponible sota llicència CC BY-SA 4.0
    Idioma: castellà.
  • Renaissance - D100 black powder SRD
    Sistema de rol gratuït disponible sota la OGL per a jocs de fantasia i històrics a l'època de les armes de pólvora negra.
    Idioma: anglès.
  • Action D100
    Sistema de joc universal disponible sota llicència CC BY 4.0.
    Idioma: castellà



D6 | reserves de daus ◄◄◄


Un altre dels sistemes de joc més comuns és aquell en el que les tirades consisteixen en llançar un conjunt de daus, freqüentment de 6 cares (d6), i es compara la suma dels resultats amb un número de dificultat que s'ha d'igualar o superar per tenir èxit:


Savage Worlds ◄◄◄


Per últim, tot i que no menys important, us parlaré d'un sistema ideal per a sessions de joc trepidants que busquen imitar els tòpics del cinema d'acció: es tracta de Savage Worlds de Pinacle Entertainment, publicat a Espanya per HT Publishers.

Pinacle Entertainment permet crear material propi per a Savage Worlds sempre que es respectin les llicències i condicions de la editorial: En tots dos casos, si voleu vendre les vostres obres haureu de llegir les condicions exposades a l'apartat Ases (Aces en anglès).
Si us interessa conèixer el funcionament de Savage Worlds també disposeu de les descàrregues següents:

Descàrregues en anglès Descàrregues en castellà



Proper lliurament


Espero que els llistats de sistemes de jocs i reglaments que us he donat en aquesta entrada us siguin útils quan desitgeu crear el vostre propi joc, a la propera entrada us parlaré de programaris informàtics que poden ajudar als dissenyadors de jocs de rol.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

2 comentarios:

  1. Quina brutalitat d'immens mega-hiper-recull que t'has currat! Gràcies!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. De res! Tant de bo sigui útil per a tothom que desitgi posar-s'hi.

      Eliminar