Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

viernes, 12 de julio de 2013

Ressenya de Tenga

Imatge original de Limeshot Design

Pincel y tinta.
Los cerezos florecen
sobre el papel.

Pinzell i tinta.
Els cirerers floreixen
sobre el paper.


Com segurament endevinareu pels versos del haiku que encapçala la entrada d'avui, jo vaig ser un dels afortunats guanyadors del concurs que la editorial Holocubierta va fer per promocionar la posada a la venda de la edició espanyola de Tenga, escrit per Jérôme Larré i publicat a França per John Doe Editions.

Introducció i context històric



Tenga pren com a base el Japó de finals del segle XVI, a l'època que va des del el desè any de la Era Tenshô (1582) i la mort d'Oda Nobunaga fins la Batalla de Sekigahara (1600), que va suposar el principi del regnat del clan Tokugawa, per tant no ens trobem amb una ambientació pseudo japonesa en la que es barregen elements procedents d'altres països asiàtics i molts d'altres inventats com pot ser el cas de La Leyenda de los 5 Anillos.






Els personatges





Tenga ens dona 54 arquetips ja creats i llestos per ser usats de manera immediata a les nostres sessions de joc, aquests arquetips abarquen tot l'espectre social de l'època, podent interpretar des del personatge més humil pertanyent a les classes més baixes fins als que pertanyen a la casta dels samurais i a la noblesa, passant per uns pocs exemples de personatges de procedència occidental, com pot ser el cas del monjo jesuïta o el mariner que ha arribat fins a les costes de Japó (no oblidem que fa 40 anys que els europeus van arribar a la petita illa de Tanegashima i que, junt amb el comerç, el cristianisme s'està introduint lentament per l'arxipèlag)

Tot i que es disposi d'un generós llistat de tipus de personatge els jugadors també poden crear-los mitjançant el repartiment de punts entre les seves característiques (que els defineixen físicament), les seves competències (que determinen el que saben fer), els seus valors (que definiran les seves creences i manera de pensar) i els seus privilegis i contratemps (avantatges i desavantatges).

Deixant apart els personatges pròpiament dits també son interessants els mecanismes que permeten definir les dinàmiques de grup que les uneixen per aconseguir una experiència de joc que satisfaci a jugadors i àrbitres per igual, fet que permetrà la creació d'aventures relacionades amb el seu passat i les seves circumstàncies actuals.

Alguns exemples de grups i situacions que poden generar-se seguint aquestes guies poden ser el grup de guerrers que s'han proposat defendre un poble de les depredacions del bandits (Els Set Samurais i la seva adaptació de Hollywood, Els Set Magnífics), els vassalls que intenten protegir al seu senyor caigut en desgràcia (Ran) o la relació entre un estranger occidental acabat d'arribar al Japó i els habitants del lloc, obligats a donar-li allotjament mentre el seu senyor decideix que fer-ne i els conflictes culturals que això ocasiona (Shogun de James Clavell, novel·la i sèrie de televisió, que adapta la vida del mariner anglès William Adams).

Història i cultura japonesa




El joc també ens proporciona un breu, però complet, recorregut per la història de Japó des dels seus inicis mítics fins la mort d'Oda Nobunaga, el fet que posa en marxa tots els esdeveniments del rerafons, així com una visió de les diferents faccions, clans i grups de poder (junt amb les personalitats més rellevants de cadascun d'ells) que protagonitzaran les trames polítiques que poden acabar afectant als personatges.



Pel que fa a la cultura japonesa el joc ens ofereix una visió amplia dels variats usos i costums de l'època, de forma senzilla però no per això menys interessant: estructura social (des del més alt amb la noblesa imperial o kuge, fins als hinin, que representen la casta més baixa), religió (budisme, sintoísme, el cristianisme introduït pels estrangers), alimentació (sabíeu que en aquesta època encara no existia el sushi ni la tempura?), representacions artístiques (teatre, música), etc.

Reglament




El reglament de Tenga pot qualificar-se en els seus principis bàsics com a "descriptiu" ja que les habilitats dels personatges (les seves competències) estan tasades mitjançant paraules que descriuen el grau de coneixement dels personatges d'una manera similar a com ho fa Fudge, aquesta escala té 5 graus (de Cap fins Mestre) que, comparats amb els de l'escala de dificultat (d'Infantil a Quasi Impossible), ens du a l'escala de resultats de les accions, que estan tasades en una escala de 7 graus (de Catàstrofe fins Excepcional).

Suposant que el personatge no disposi d'un nivell de competència prou elevat per assolir l'acció que es proposa aquest pot intentar esforçar-se, fet que significa llançar 1D20 i comparar el resultat de la tirada amb la puntuació de la característica de la que depèn la competència que s'està usant. La puntuació que surti de creuar aquests resultats a la taula corresponent ens oferirà quants rangs sumarem o restarem per esbrinar si ho ha aconseguit.



El combat a Tenga es igualment ràpid pel que fa als plantejaments bàsics, fet que, com a la vida real, pot ocasionar la mort dels personatges (aquest joc no Dungeons & Dragons i els personatges son, en el fons, persones normals que poden arribar a enfrontar-se a situacions que els hi poden costar la vida).



Els Kami

Tot i que Tenga és un joc que està ancorat al món real també hi ha lloc per als elements fantàstics presents a la cultura japonesa, tot i que aquests estaran presents de manera molt més subtils (recordeu que no es tracta de Dungeons & Dragons), per tant els kami o esperits, així com altres criatures fabuloses. son manifestacions de la naturalesa i com a tals no poden ser enteses, controlades o contingudes i a les que es pot demanar que afavoreixin als personatges mitjançant les oracions adequades.

Problemes a Honnô-ji



El manual de Tenga inclou una aventura preparada per a nous jugadors que porta com a títol Problemes a Honnô-ji i que precisament situa als personatges en el lloc i moment en el que comença la era de canvis que acabarà afectant a l'arxipèlag japonès durant aquests anys, podran aconseguir sobreviure a la situació que els hi planteja l'aventura?.

Reflexions finals

Ja per acabar m'agradaria recomanar el joc a totes les persones a les que els hi agradi la història i la cultura japoneses i vulguin iniciar-se als jocs de rol, també agradarà als jugadors de rol que vulguin provar quelcom nou i vulguin una introducció a la cultura nipona així com a tots als que els hi agradi la història (de fet crec que Tenga pot ser un complement perfecte per a ser usat a les aules).

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario