Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

jueves, 27 de junio de 2013

Ressenya de No te Duermas

A la ressenya d'avui us parlaré de No te Duermas, la edició espanyola del joc Don’t Rest Your Head de Fred Hicks duta a terme per la editorial conBarba i que vaig poder adquirir gràcies a la meva participació al corresponent mecenatge.

No te Duermas és un joc en el que es fàcil percebre la influència de diverses obres de ficció, com per exemple la pel·lícula Dark City, i en el que els personatges descobreixen que el món real no es el que imaginaven amb tot el que això suposa.




Una breu introducció a la Ciutat de la Bogeria




Els jugadors de No te Duermas interpreten als Despertats, personatges als que el seu insomni els ha permès descobrir la Ciutat de la Bogeria, un reflexe extremadament distorsionat de la Ciutat Dorment (considerada fins al moment com el món real, tot i que ben aviat descobriran que no es aixì) que els serà bastant familiar però que al mateix temps els serà bastant estrany.




Dins de la Ciutat de la Bogeria es possible voltar per diversos espais (amb l'origen en una barreja de diferents llocs a l'espai i el temps) en els que els Despertats poden ensopegar amb els seus habitants; alguns d'ells son habitants de la Ciutat Dorment, que han creuat inadvertidament amb un dels portals que connecten totes dues, tot i que els Malsons son els més perillosos i no dubtaran a atacar als personatges quan en tinguin l'oportunitat.

Creació de personatges i sistema de joc




Els Despertats es creen responent a un sencill questionari de cinc preguntes que permet als jugadors decidir com van arribar a descobrir la Ciutat de la Bogeria, com son els seus personatges (tant en aparença com en les seves veritables motivacions) i quins serán els seus objectius a partir del moment en el que comenci l'aventura.

Les respostes a aquestes preguntes també permet als jugadors acabar d'omplir el full de personatge i determinar la seva resposta davant determinades situacions estressants (lluitar o fugir) i escollir dos Talents, un d'Esgotament (els hi permet dur a terme la activitat normal que vulguin amb moltes més probabilitats d'èxit que les d'un Dorment) i un altre de Bogería (els permet obtenir un poder sobrenatural que es trobarà més enllà de les capacitats humanes normals).




Els àrbitres tambè podran usar tota la informació recollida per crear aventures que s'ajustin a les seves capacitats i motivacions.

El sistema de joc està basat en tirades de reserves de daus enfrontades de jugadors i àrbitre. En els cas dels Despertats aquesta reserva es composarà de daus de Disciplina (l'autocontrol del personatge), d'Esgotament (el cansament del personatge, que tambè li permetrà usar un Talent d'Esgotament) i de Bogeria (la possibilitat d'enbogir i/o usar un Talent de Bogeria); en el cas de l'arbitre els seus daus designaran Dolor i s'usaran per determinar la perillositat d'una situació o un enemic concret.



Cada dau en el que s'obtingui una puntuació d'1, 2 o 3 serà un èxit, tot i que depenent de la puntuació que domini (la que sigui més alta) en un tipus de dau concret pot ser que la situació es compliqui i acabi afectant al personatge de diverses maneres: la Disciplina permetrà al persontge recuperar-se, l'Esgotament pot acabar provocant que s'adormi (i que sigui víctima dels Malsons que l'estan cercant), la Bogeria pot obligar-lo a escollir fugir o lluitar davant d'una situació psicologicament dificil i el Dolor li servirà a l'àrbitre per recollir monedes de Desesperació. Aquestes monedes (poden ser marcadors o fitxes) li serviran per modificar resultats de tirades al seu favor; quan l'àrbitre les hagi usat els jugadors podran així mateix usar-les com monedes d'Esperança per millorar la seva situació rebaixant, per exemple, les seves puntuacions d'Esgotament i Bogeria o recuperant la Disciplina perduda.

Provant el joc




En aquesta ocasió vaig tenir la oportunitat de provar el joc abans d'escriure'n la ressenya, ho vaig poder fer durant una sessió de joc que vaig arbitrar la setmana pasada a la seu de La Cofradía del Rol (el club amb el que acostumo a colaborar), i la experiència va ser altament satisfactoria: es necessita poc temps per preparar els personatges i la partida es pot improvitsar ràpidament fent una ullada als fulls de personatge i les seves respostes a les preguntes del questionari.

Pel que fa a la dinàmica de joc es fàcil veure com funciona (tenir el resum de regles als targetons ajuda molt), tot i que s'ha de tenir en compte que el fet de llançar tants daus no sempre li agradarà a tothom.

Pel que fa al rerafons del joc i la interacció dels diferents conceptes que hi intervenen a una de les jugadores li va recordar bastant a Wraith: El Olvido, per tant li pot interessar a tothom que ja conegui aquest joc.

En definitiva, un joc senzill i perfectament recomanable per passar una tarda entretinguda.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario