Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

viernes, 30 de enero de 2015

Ressenya de Bàrbars de Lemúria


Avui us presento la ressenya de l'edició en català duta a terme per Maqui Edicions del joc de rol Bàrbars de Lemúria, escrit per Simon Washbourne (vegeu els seus jocs a 1KMKT) i publicat originalment per Beyond Belief Games, i que ha servit d'inspiració per la creació d'altres jocs, com ara La Puerta de Ishtar, escrit per Rodrigo García Carmona, o altres que es poden consultar en aquesta wiki de Wikidot.



Espasa i bruixeria

   
Robert E. Howard
Imatge de domini públic
  Clark Ashton Smith
Imatge de domini públic
  Fritz Leiber, per CthulhuWho1
CC BY 2.0
 
   
Catherine Lucille Moore
Fair Use
  Michael Moorcock per Rmdolhen
CC BY-SA 3.0
  Lin Carter, per CthulhuWho1
CC BY 2.0

Aquest joc s'inscriu dins del gènere d'espasa i bruixeria i pren com a inspiració l'obra de diversos autors d'importància com ara Robert E. Howard (Conan el bàrbar, el rei Kull i Bran Mak Morn), Clark Ashton Smith (el Cicle de Zothike), Fritz Leiber (Fafhrd i l'Aligot Gris), Michael Moorcock (Elric de Melniboné), Catherine Lucille Moore (Jirel de Joiry), John Jakes (Brak el bàrbar) o Lin Carter (Thongor de Lemúria) entre molts d'altres.




Rerefons del joc

Com a escenari on transcorre el joc l'autor no fa servir una era imaginària del passat del nostre planeta (com ara l'Era Hibòria de Conan), en comptes d'això ens trasllada a un futur llunyà i a un món que cap de nosaltres podria reconèixer, producte de les maquinacions dels antics reis-bruixot que, no estant satisfets en dominar el planeta, van provar de dominar l'univers i esdevenir déus, fet que va acabar despertant Hadron, el senyor tenebrós (1), i canviar la fesomia del planeta per sempre més. Gracies a la valentia de l'heroi Hrangarth i l'espasa-orb, creada pels déus a partir d'un estel caigut, Hadron va ser vençut i es va inaugurar la primera edat de l'home, però els reis-bruixot van tornar amb força per reclamar els seus dominis i van haver de ser vençuts per Thangard, senyor de la ciutat d'Oosal, fet que donaria lloc al naixement de la segona edat de l'home, una època on regnen els estereotips típics del gènere: des de les dones belles i guerrers forts i poderosos fins a fetillers i sacerdots que usen la màgia en un món (2) salvatge, prehistòric i violent, de sagues i llegendes heroiques i de tresors amagats en ciutats en ruïnes.




Reglament i contingut del joc

Per a poder jugar al món d'espasa i bruixeria que ens presenta Bàrbars de Lemúria s'usa un reglament força senzill amb les següents característiques:

Els personatges que es poden fer en el joc es defineixen bàsicament mitjançant:
  • Els seus Atributs (Força, Agilitat, Ment i Atractiu).
  • Les seves Habilitats de Combat (Baralla per la lluita a cops de puny, Cos a Cos per a l'ús d'armes com ara espases o ganivets, A Distància per usar arcs o ballestes i Defensa per evitar atacs).
  • Els Punts de Vida (mesuren quants cops i ferides poden aguantar abans que els personatges morin).
  • Els Punts d'Heroi (que els hi permeten modificar el resultat de les tirades, introduir petits detalls a l'escenari de l'aventura que els puguin ajudar, recuperar Punts de Vida o fins i tot lliurar-se d'una mort segura).



A més a més els personatges també tindran accés a tot un seguit de característiques segons la seva procedència i la raça que escolleixin ser:
  • Les Carreres (els nostres herois poden escollir 4 carreres entre un ampli ventall d'opcions com ara Bàrbar, Caçador, Gladiador, Mercenari, Pirata, Sacerdot, etc.), que defineixen les activitats que poden dur a terme els personatges (un Mariner o un Pirata sabrien com navegar en un vaixell per exemple) i també serveixen per a veure quina ha sigut la seva vida fins al moment de començar el joc.
  • Els Beneficis (que permetran al personatge tenir una capacitat o un avantatge que els hi sigui propici o bé tirar un dau extra quan vulguin fer una acció i conservar els dos resultats més alts).
  • Les Debilitats (que suposaran per al personatge alguns impediments quan hagin de dur a terme una acció, la reducció d'alguna de les seves característiques o bé tirar un dau extra quan vulguin fer una acció i conservar els dos resultats més baixos).




Pel que fa a les tirades és possible veure el següent:
  • El mecanisme bàsic es basa en el llançament de 2 daus de 6 cares i sumar el resultat de cadascun.
  • Al resultat d'aquesta tirada també se li poden afegir les puntuacions d'atribut i habilitat de combat més adequada (si està lluitant) junt amb la puntuació d'una professió que s'hi escaigui i el modificador donat per la dificultat de la seva acció.
  • Si s'aconsegueix un resultat de 9 o més voldrà dir que el personatge ha reeixit en allò que volia fer.
  • Si al llançament s'obté un 12 natural (un 6 a cadascun dels daus) s'ha aconseguit un èxit automàtic (i per tant el personatge aconsegueix allò que es proposava fàcilment) i pot arribar a ser un èxit brutal (si el total de la tirada ja hagués suposat un èxit) o fins i tot un èxit llegendari esmerçant 1 Punt d’Heroi (aquests dos tipus d’èxits són força importants quan els personatges lluiten contra Personatges No Jugadors i es vol saber si els poden vèncer ràpidament).
  • Si s'obté un 2 natural (un 1 a cadascun dels daus) s'ha aconseguit un fracàs automàtic (i per tant el personatge fracassa estrepitosament) i pot arribar a ser un fracàs catastròfic (un fracàs amb conseqüències per al personatge) en cas que el total de la tirada obtinguda suposi un fracàs (és a dir, que el total sigui menor a 9).



A més a més de tot el que ja us he explicat Bàrbars de Lemúria també us ofereix:
  • Una llista d'equipament (bàsicament armes i armadures).
  • Un senzill sistema de Màgia i Alquímia.
  • Un recull toponímic amb les principals localitzacions de Lemúria i dades sobre les diferents races, animals i plantes que hi podreu trobar junt amb una descripció dels diferents déus i uns quants exemples de Personatges No Jugadors.
  • Un conjunt d'idees per a crear aventures i 3 aventures ja desenvolupades junt amb 7 personatges ja creats (us podeu descarregar els fulls de personatge ja omplerts i un full de personatge per a omplir des d'aquest enllaç).
Conclusions

Bàrbars de Lemúria es pot emprar perfectament per a introduir els jocs de rol a tota persona que hi estigui interessada i vulgui jugar per primer cop, ja que és un joc amb un reglament força senzill i un rerefons prou interessant per a inspirar-vos i desenvolupar les vostres aventures de la manera que us sembli millor; a més a més no hi ha res que, com sempre, us impedeixi incloure-hi contingut d'altres jocs o novel·les del gènere d'espasa i bruixeria que conegueu (de fet, i tenint en compte que ja us he comentat al principi de l'article que aquest joc va servir d'inspiració per a crear La Puerta de Ishtar, no ha de ser gaire difícil adaptar continguts de l'un a l'altre).

En definitiva, és un joc que estic segur que us agradarà i que us pot servir per passar una bona estona.

Notes

(1) És probable que, si algú de vosaltres té nocions de física de partícules, hagi reconegut el nom de certa partícula subatòmica com a responsable de la creació d'aquest món de joc però, si no és així, podeu consultar aquest enllaç i aquest altre ^.

(2) El nom d'aquest món de joc està basat en el de l'hipotètic continent enfonsat de Lemúria ^.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

2 comentarios:

  1. Genial joc, tant per començar a jugar a rol com per als veterans. Aquest és un dels que estic emprant per enganxar als meus alumnes: senzill, divertit, directe i en català. L'únic punt negatiu, algunes imatges un poc pixelades.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. D'això es tracta, de motivar al jovent que ve darrera nostre i aconseguir que l'afició creixi.

      Eliminar