A l'entrada d'avui us presento la ressenya del joc de rol Maegtal, escrit per Hector R. A. (Twitter | ArtStation) i disponible de manera gratuïta a través de DriveThruRPG sota llicència CC-BY-NC-SA 4.0.
Una introducció: presentant a Hector R. A.
Abans de començar a parlar-vos de Maegtal deixaré que el seu autor es presenti a ell mateix i al seu joc:
Nascut a Oviedo al 1974, em considero un diletant que sempre ha estat en contacte amb l'ert com a escultor ceramista, historiador de l'art i, més recentment, com a fotògraf, mattepainter i il·lustrador.
A la meva vida quotidiana tinc una feina normal i corrent que em permet viure sense luxes i em deixa temps per a les meves aficions artístiques, roleres i altres històries frikis.
Des de que em vaig afeccionar al rol sempre he creat coses. Als 90 vaig ser el guanyador del primer concurs de jocs de rol organitzat per la revista Líder i finalista en el segón. Publicava un fanzine i a la més mínima estava creant material. Maegtal és el meu tercer joc, el més elaborat de tots. Maegtal és un joc de supervivència brutal que vaig començar a gestar l'any 93 junt amb Joaquín F. C. Un més entre els molts jocs sorgits a l'ambient universitari. Va neixer d'una petita idea que no va tenir molt a veure amb el que és ara mateix el joc. Ja tenia experiència en la creació de sistemes propis i llançarnos a crear Maegtal va ser fàcil.
Ha passat per molts canvis fins a ser com és avui. Des d'una cosa que no deixava pas de ser una mena de D&D, es va anar simplificant i quedant-se amb el més fosc, eliminant material totalment innecessari. Després de dues versions prèvies, el joc és avui quelcom del que estar-ne orgullós.
És un joc amb un sistema propi, ambientat en una prehistòria humana irreal, fosca, brutal i terrorífica. Un joc adult molt fosc, no apte per a jugadors d'aquells que juguen amb una calculadora a la mà.
Té moltíssim de literatura arcaica, de cantars com el Kalevala, el Mahabharatta, l'epopeia de Gilgamesh i d'altres, però portant-ho tot molt més enrera en el temps... Potser es nota, també, el meu gust pel terror lovecraftià.
Hi ha molta literatura en el joc, en forma de micro relats, rets curts, poemes.
Tota la feina de desenvolupament, redacció, composició i art és completament artesanal. I això és una cosa que he volgut compartir. Sota cap circumstància pretenc (ni he pretés) lucrar-me o obtenir beneficis per el joc.
A la meva vida quotidiana tinc una feina normal i corrent que em permet viure sense luxes i em deixa temps per a les meves aficions artístiques, roleres i altres històries frikis.
Des de que em vaig afeccionar al rol sempre he creat coses. Als 90 vaig ser el guanyador del primer concurs de jocs de rol organitzat per la revista Líder i finalista en el segón. Publicava un fanzine i a la més mínima estava creant material. Maegtal és el meu tercer joc, el més elaborat de tots. Maegtal és un joc de supervivència brutal que vaig començar a gestar l'any 93 junt amb Joaquín F. C. Un més entre els molts jocs sorgits a l'ambient universitari. Va neixer d'una petita idea que no va tenir molt a veure amb el que és ara mateix el joc. Ja tenia experiència en la creació de sistemes propis i llançarnos a crear Maegtal va ser fàcil.
Ha passat per molts canvis fins a ser com és avui. Des d'una cosa que no deixava pas de ser una mena de D&D, es va anar simplificant i quedant-se amb el més fosc, eliminant material totalment innecessari. Després de dues versions prèvies, el joc és avui quelcom del que estar-ne orgullós.
És un joc amb un sistema propi, ambientat en una prehistòria humana irreal, fosca, brutal i terrorífica. Un joc adult molt fosc, no apte per a jugadors d'aquells que juguen amb una calculadora a la mà.
Té moltíssim de literatura arcaica, de cantars com el Kalevala, el Mahabharatta, l'epopeia de Gilgamesh i d'altres, però portant-ho tot molt més enrera en el temps... Potser es nota, també, el meu gust pel terror lovecraftià.
Hi ha molta literatura en el joc, en forma de micro relats, rets curts, poemes.
Tota la feina de desenvolupament, redacció, composició i art és completament artesanal. I això és una cosa que he volgut compartir. Sota cap circumstància pretenc (ni he pretés) lucrar-me o obtenir beneficis per el joc.
Rerafons del joc
Tal i com us ha explicat Hector a la seva introducció, Maegtal és un joc que pren com a base la prehistòria i la protohistòria humanes i les recrea amb un toc fosc i terrorífic basat en les possibles reaccions dels homes primitius a l'entorn natural en el que vivien i com, a partir d'aquelles experiències, ho van interpretar per crear les fàbules i els mites que els van ajudar a explicar la realitat que els envoltava. Per crear aquesta mitologia ha usat com a base narracions com el Kalevala, el Cant dels Nibelungs, la Teogonia, el Mahabharatha, el Poema de Guilgameix o la Ilíada.
Els personatges que podem interpretar en aquest joc son, per tant, membres de les primeres tribus i clans primitius que van començar a vagarejar pel món, descobrint de mica en mica les meravelles i els terrors que els sotjaven i se'ns anima a experimentar les situacions i els sentiments als que de ben segur van estar exposats: la por visceral a les forces de la natura i al desconegut, personificades en les figures dels Heir Molat, que representen als deus, a les primeres criatures que van habitar el món i els malsons que viuen a la fosca.
Creació de personatges
A Maegtal no existeixen tipus de personatge predeterminats com en els jocs de rol més clàssics, per tant és possible crear-los com desitgi el jugador.
Per crear un personatge se segueixen els passos següents:
- S'escriu una biografia del personatge, que determinarà les habilitats que ha après al llarg de la seva vida fins al moment actual.
- Es decideix la seva Edat (un mínimk de 12 fins a un màxim de 30 anys, començant a envellir als 25), el que determinarà la quantitat de daus de 10 cares que podrà repartir entre les Característiques del Personatge (CP) i les habilitats apreses.
- En el cas de les CP es repartirán Edat/2 daus (arrodonit cap abaix).
- En el cas de les habilitats es repartiran tants daus com la seva Edat, tenint en compte que només poden sobrepassar en 1 dau la puntuació de la CP per la que es regeix (en cas de que siguin dues CP es pren com a valor la mitjana de totes dues).
- Algunes d'aquestes habilitats (Ballar, Cantar i Trànsit) només poden ser usades de manera efectiva pels personatges que siguin xamans.
- Per acabar el personatge es determinaran una sèrie de característiques secundàries: Voluntat (el seu afany de superació), Càrrega (quan pot carregar el personatge) i Sang de Kaa (una CP esclusiva de bruixes i xamans que definirà cóm de poderosos son en el seu tracte amb els Heir Molat).
Habilitats | |||
Habilitat | Característica | Habilitat | Característica |
Animals | DES | Lideratge | FOR |
Armes | Segons l'arma usada | Memòria | DM | FM |
Artesanía | DES | DM | Montar | DES |
Atenció | DM | Nedar | FOR |
Ballar ⭐ | DES | Parar | DES |
Cercar | DM | Pescar | FOR | DES |
Cantar ⭐ | DM | Plantes | DM |
Guarir | DES | DM | Rastres | DES |
Dissimular | DES | Relatar | DM |
Ensarronar | DM | FM | Sigil | DES | FM |
Encant | DM | Senyals | DM |
Equilibri | DES | FM | Temptejar | DM |
Esquivar | DES | Trampes | DES |
Instruments | DM | Trànsit ⭐ | FM |
Intimidar | FUE | Trepar | DES | FOR |
⭐: Només disponible de manera efectiva per a xamans i bruixes | |||
FOR: Força
CON: Constitució DES: Destresa DM: Destresa Mental FM: Força Mental |
Sistema de joc bàsic
El sistema de joc bàsic consisteix en el llançament d'una quantitat de daus de 10 cares (D10) que vindrà determinat per la suma dels valors de l'habilitat i de la característica que la regeix, el resultat d'aquesta tirada es compararà amb la dificultat de l'acció i si es igual o la supera el personatge haurà aconseguit el que es proposava fer.
Dificultat | Tirada d'Habilitat | Tirada de Característica |
Molt sencilla | 1 | 1 |
Sencilla | 9 | 5 |
Regular | 17 | 9 |
Assequible | 25 | 13 |
Mitjana | 33 | 17 |
Complicada | 41 | 21 |
Notable | 49 | 25 |
Difícil | 57 | 29 |
Dificilíssima | 65 | 33 |
Dificultat Habilitat = (Dificultat Característica x 2) - 1 |
En el cas que el personatge no tingui l'habilitat adequada per dur a terme l'acció haurà de tirar amb la característica, tot i que a vegades només serà possible usar les característiques, per tant en aquest últim cas s'usaria la dificultat de la columna dreta de la taula anterior.
El sistema bàsic també admet la possibilitat d'obtenir resultats crítics i pifies:
- Els crítics s'obtenen quan el resultat de la tirada és igual o superior al nombre de daus llançats multiplicat per 9 (per exemple: 27 punts en una tirada de 3D).
- Les pifies s'obtenen quan el resultat de la tirada és el mínim possible (per exemple: 3 punts en una tirada de 3D).
- Amb 5 marques a una habilitat aquesta augmenta la seva puntuació en 1D (sense cap restricció al seu valor básic).
- Amb 3 marques en una característica aquesta augmenta la seva puntuació en 1D.
A més de tot això el joc també té un capitol dedicat a la preparació d'aventures i un conjunt de 4 exemples amb els que començar.
Sistema de joc alternatiu (Tirada de 16/13)
Maegtal també ofereix un sistema de joc alternatiu més ràpid denominat Tirada de 16/13, que consisteix en el següent:
- S'usen els valors absoluts de característiques i habilitats (per exemple: 4 en comptes de 4D).
- La tirada es du a terme llançant 2D10 i sumant al resultat la puntuació de la característica i l'habilitat.
- En el cas de les tirades d'habilitat el personatge té èxit si obté un 16 o superior.
- En el cas de les tirades de característica el personatge té èxit si obté un 13 o superior.
- Els crítics s'obtenen amb un resultat de 20 en la tirada dels 2D10.
- Les pifies s'obtenen amb un resultat de 2 en la tirada dels 2D10.
Personatge d'exemple
Com a part del joc Hector també ens ofereix a Dahum, un personatge d'exemple que he tornat a maquetar amb el permis del seu autor per oferir-vos-lo com a descàrrega traduïda als tres idiomes del blog:
Enllaços de descàrrega | ||
Castellà | 4Shared | |
Català | 4Shared | |
Anglés | 4Shared |
Fonts d'inspiració
El rerafons de Maegtal es prou interessant per crear les vostres pròpies trames, però també us poden interessar els següents suggeriments:
La Recerca del Foc (1981): Wikipedia | IMDB | |
10.000 AC (2008): Wikipedia | IMDB | |
Alpha (2018): Wikipedia | IMDB |
Una de les pel·lícules clàssiques que de ben segur us poden donar idees és La Recerca del Foc (1981) (Wikipedia | IMDB), dirigida per Jean-Jacques Annaud, que adapta la novela homònima escrita per J.H. Rosny al 1911, en la que se'ns expliquen les vicisituts de la tribu dels ulam per mantenir encesa la petita flama amb la que alimenten els seus focs i com, després d'apagar-la accidentalment, es veuran obligats a buscar un substitut en una cerca en la que acabaran aprenent les tècniques necessàries per encendre'l.
Després tenim 10.000 AC (2008) (Wikipedia | IMDB), dirigida per Roland Emmerich, que es basa en les teories de la pseudoarqueología i obres com Fingerprints of the Gods (1995) de Graham Hancock (que alhora està basada en el llibre Atlantis: The Antediluvian World (1882) d'Ignatius Donnelly), per presentar-nos una hipotètica civilització primigènia molt avançada, amb la capacitat de construir monuments com les piràmides, convivint amb tribus primitives molt més endarrerides. Evidentment la pel·lícula no té cap fonament científic, però veient que a Maegtal també ha la possibilitat d'usar armes de coure i existeix l'aleació de metalls que dona nom al joc no hi ha res que us impedeixi crear aventures que contemplin aquesta possibilitat, al cap i a la fí es la vostra taula de joc.
Per acabar amb les pel·lícules podeu veure Alpha (2018) (Wikipedia | IMDB), que ens mostra el possible inici de la domesticació dels llops per part dels humans, un fet que acabarà conduïnt a l'aparició de les diferents races de gossos domèstics actuals.
Pel que fa a lectures us faig un parell de recomanacions:
Primer de tot la novel·la El Primer Heroi del periodista i escriptor Martí Gironell, que explica com el jove Ynatsé recorrerà Europa i el Próxim Orient durant el Neolític, sortint des de l'actual Banyoles i visitant llocs com Stonehenge o Çatal Hüyük en un viatge certament èpic.
També us recomano que si teniu l'oportunitat llegiu la novel·la gràfica Mezolith, escrita per Ben Haggarty i il·lustrada per Adam Brockbank, on s'explica la vida de la tribu dels kansa a la Gran Bretanya de fa 10.000 anys i com un dels seus membres, el jove Poika, es fa adult i es coneix a ell mateix. Vaig tenir l'oportunitat de llegir-la en la seva vresió original en anglès i us assefuro que és una autèntica delicia que estic segur que us agradarà. A Espanya està publicada per Diabolo Ediciones: Mezolith i Mezolith II. Sueños y pesadillas de la Edad de piedra.
Per últim l'autor del joc recomena a diversos autors i grups musicals de les escenes black metal, viking metal i folk nòrdic que poden servir-vos de banda sonora per ambientar les vostres sessions de joc i que enllaço a continuació junt amb algunes de les seves peces musicals a Youtube:
Conclusions
Maegtal és un joc que interessarà a totes aquelles persones que desitgin crear i arbitrar aventures que es desenvolupin en els temps remots en els que vivien els nostres avantpassats i de fet, tal i com podeu suposar al llegir aquesta ressenya, m'ha agradat molt, per tant he decidit donar-li el meu segell de distinció.
Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
No hay comentarios:
Publicar un comentario