Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

domingo, 23 de diciembre de 2018

Ressenya de fRáGiL (Part 5)



A aquesta cinquena part de la sèrie que estic dedicant al joc de rol postapocalíptic fRáGiL us donaré unes pautes per usar-lo amb el reglament CdB Engine, creat per Pablo Jaime “Zonk-PJ” Conill Querol (Web | Patreon) | DriveThruRPG) i que s'usa en el joc Walküre i el seu suplement Sturm und Drang (el mecenatge del qual va acabar amb èxit el passat mes de novembre ), creats per el Grupo Creativo Aventureros Errantes de la Marca del Este.

Per llegir els lliuraments anteriors podeu seguir aquests enllaços: #1 #2 #3 #4.


Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Rust texture by
NaamaYMStock on DeviantArt


El reglament en el que es basa fRáGiL, el Sistema Táctico Espada Negra (STEN) 2.0 i el reglament CdB Engine, que és la base de Walküre i Sturm und Drang, tenen bastantes similituts, per tant val la pena estudiar els seus punts de connexió (el fet que tots dos reglaments tinguin llicència CC BY-SA 4.0 també és interessant de cara a crear projectes propis o fins i tot comercials que ofereixin la oportunitat d'usar qualsevol dels dos reglaments o crear un de propi que agafi característiques d'ambdós).

Considereu aquestes notes com un estudi preliminar que podria donar lloc a altres desenvolupaments en el futur.

Escala de dificultat

En primer lloc tant STEN com CdB Engine estan basats en una escala de dificultat de 9 rangs tal i com es pot veure a la taula següent:

Equivalència de rangs de dificultat
fRáGiL | STEN 2.0 Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Dificultat Tasca Nivell de dificultat Resultat a obtenir
1 Molt senzilla Fàcil 5
2 Senzilleta Trivial 7
3 Moderada Mitjana 9
4 Complicada Desafiant 11
5 Sofisticada Difícil 13
6 Fotuda Molt Difícil 15
7 Molt fotuda Sorprenent 17
8 De debó? Legendària 19
9 WTF, paio Impossible 21

Tot i que ambdues escàles numèriques siguin diferents pot indicar-se el grau de dificultat fàcilment si estem creant un producte amb estadístiques duals, com per exemple d'aquesta manera: Sofisticada [5] | Difícil [13] (primer STEN i després cdB Engine).

Rangs d'atribut i habilitat

Un altre fet interessant d'ambdós reglaments es que usen una escala de rangs d'atribut i habilitat bastant semblant, per tant es fàcil congeniar tots dos quan s'hagin de preaprar estadístiques duals (només és necessari recordar que STEN no contempla la posssibilitat de tenir habilitats no entrenades o a nivell 0).
Equivalència de rangs d'atribut i habilitat
fRáGiL | STEN 2.0 Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Nivell de la habilitat Nivell de la habilitat
N / A No Entrenat
N / A 0
1 1
2 2
3 3
4 4
5 5
6 6
7 7
8 8
N / A : No Aplicable


De la mateixa manera que vaig fer amb el meu article sobre Crossovers i Universos Compartits al parlar entre possibles compatibilitats entre Walküre i La Puerta de Ishtar també es pot dur a terme una correspondència entre els atributs de STEN i les habilitats de CdB Engine (és necessari recordar que el CdB Engine no té atributs com el d'altres jocs i que pot ser necessàri crear una habilitat que mesuri l'astúcia dels personatges).

Equivalència d'Atributs
fRáGiL | STEN 2.0 Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Atribut Habilitat
Força Vigor
Agilitat Agilitat
Resistència Vigor
Voluntat Voluntat
Intel·ligència Intelecte (1)
Lideratge Lideratge
Potència S / C (2)
Defensa S / C (2)
Extensió S / C (2)
S / C : Sense Correspondència directa
(1) CdB Engine no té cap habilitat per mesurar directament la intel·ligència i l'astucia dels personatges, pot ser necessari crea una nova habilitat per contemplar aquesta característica.
(2) El CdB Engine usa Dons per gestionar els poders psiònics.


Mort i Vigor | Resistència, Resistència total i Cansament

Un dels punts a considerar és com els dos sistemes tracten els punts de vida i el cansament dels personatges.

En el cas de quant mal poden sofrir els personatges abans de morir STEN calcula la Mort del personatge quan les ferides sofertes arriben a la quantitat de Força x 10 i CdB Engine segons un sistema que té en compte diferents nivells de ferides, per veure una comparativa entre ambdós sistemes es poden consultar les taules següents:

Comparació de Mort (=10xF) amb Punts de Vida
fRáGiL | STEN 2.0 Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Força Mort Vigor Punts de Vida totals
N /A N / A 0 8
1 10 1 11
2 20 2 14
3 30 3 17
4 40 4 20
5 50 5 23
6 60 6 26
7 70 7 29
8 80 8 31


Punts de Vida i Categories de Ferida
Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Vigor Rascada
(Vigor+4)
Ferida
(Vigor+1)
Ferida Greu
(Vigor+2)/2
Incapacitat
(Vigor+4)/4
Moribund
(Vigor+8)/8
[-1](1) [-2](1) [-3](1) [PJ inconscient]
0 4 1 1 1 1
1 5 2 2 1 1
2 6 3 2 2 1
3 7 4 3 2 1
4 8 5 3 2 2
5 9 6 4 2 2
6 10 7 4 3 2
7 11 8 5 3 2
8 12 9 5 3 2
(1) El modificador és acumulatiu
(2) És necessària una tirada de Vigor amb Dificultat 9 per sobreviure


Pel que fa al cansament que poden experimentar els personatges veiem que ambdós sistemes divergeixen, ja que CdB Engine disopsa d'una sola escala de cansament dividida en diferents nivells que depén de l'habilitat Voluntat mentre que a l'STEN existeixen dues puntuacions a tnir en compte: Els Punts totals de Resistència (basats en l'atribut Resistència), que mesuren el cansament del personatge i que s'usen per fer tirades amb el doble de daus, i els Punts de Voluntat (basats en l'atribut Voluntat), que mesuren la resistència al dolor del personatge i quant pot aguantar abans de quedar inconscient en un combat.

Comparació de Resistència total (=5xR) i Inconsciència (=5xV)
amb Punts de Cansament
fRáGiL | STEN 2.0 Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Voluntat Resistència total
Inconsciència
Voluntat Punts de Cansament totals
N /A N / A 0 8
1 5 1 11
2 10 2 14
3 15 3 17
4 20 4 20
5 25 5 23
6 30 6 26
7 35 7 29
8 40 8 31


Punts de Cansament i Categories de Cansament
Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Voluntat Cansat
(Voluntat+4)
Atordit
(Voluntat+1)
Greument atordit
(Voluntat+2)/2
Incapacitat
(Voluntat+4)/4
Exhaust
(Voluntat+8)/8
0 4 1 1 1 1
1 5 2 2 1 1
2 6 3 2 2 1
3 7 4 3 2 1
4 8 5 3 2 2
5 9 6 4 2 2
6 10 7 4 3 2
7 11 8 5 3 2
8 12 9 5 3 2


Si es desitja crear un producte amb estadístiques duals poden ser útils les taules anteriors per veure com traslladar els seus valors numèrics entre ambdós sistemes, alternativament també es pot crear una variant que uneixi totes dues opcions, com per exemple la següent:

Punts de Vida Categories de Ferida (versió STEN)
Força PV totals Rascada
(Fx2)+1
Ferida
(Fx2)+1
Ferida Greu
Fx2
Incapacitat
F
Moribund
F
[-1](1) [-2](1) [-3](1) [PJ inconscient]
1 10 3 3 2 1 1
2 20 5 5 4 3 3
3 30 7 7 6 5 5
4 40 9 9 8 7 7
5 50 11 11 10 9 9
6 60 13 13 12 11 11
7 70 15 15 14 13 13
8 80 17 17 16 15 15
9 90 19 19 18 17 17
10 100 21 21 20 19 19
(1) El modificador és acumulatiu
(2) És necessària una tirada de Força amb Dificultat 3 per a sobreviure


Aspectes, Talents i Limitacions

Uns altres mecanismes de Walküre i CdB Engine que poden ser interessants per usar a fRáGiL són els Aspectes, els Talents i les Limitacions.

Els Aspectss són trets de personalitat dels personatges que funcionen a nivell narratiu i que els hi poden complicar la vida o ajudar-los a sortir endavant en allò que es proposin fer, poden usar-se de la manera següent:
  • Aplicant-los: El personatge jugador l'usa de manera positiva esmerçant 1 Punt de Destí i sumant +3 a la seva tirada de daus.
  • Invocant-los: El personatge jugador l'usa per fallar deliberadament una tirada o el director de joc l'usa per complicar-li la vida al personatge (quelcom que es pot evitar gastant 1 Punt de Destí), en ambdós casos el personatge objectiu de l'invocació reb 1 Punt de Destí si aquesta es dú a terme.
Uns exemples del seu ús podrien ser els següents (agafo com exemple Aspectes de Walküre):
  • Antecedents criminals (Fugint dels nazis):
    • Aplicant-lo li pot donar +3 a qualsevol intent de negociació amb els grups de resistència que s'oposen als plans dels ocupants nazis.
    • Invocant-lo pot fer que el personatge sigui identificat gràcies a un cartell de recerca emés per la Gestapo.
  • Deure (Resistir fins al final):
    • Aplicant-lo li pot donar al personatge un +3 a les tirades de tota acció que li permetin mantenir-se al seu lloc i aguantar tot el que li vingui a sobre.
    • Invocant-lo pot fer que el personatge es vegi immers en problemes, ja que al mantenir-se a la seva posició pot fer que le sigui més difícil escapar o ser evacuat.
  • Secret (Ser un espia):
    • Aplicant-lo li pot donar un +3 a activitats pròpies de la seva professió, com per exemple en el desxifrat d'un codi secret.
    • Invocant-lo pot fer que la seva identitat sigui descoberta a l'enemic per qualsevol agent doble que hagi treballat amb ell anteriorment.
A fRáGiL els Aspectes es podrien usar directament tal i com ja he descrit subtituint els Punts de Destí per Punts de Motivació (que s'usen al joc com a punts d'experiència).

Els Talents representen coneixements específics, capacitats innates i entrenaments especials que s'apliquen de manera immediata sense que sigui necessari gastar punts per la seva activació, tot i que serà necessari poseir uns requisits concrets (com per exemple una habilitat a un cert nivell) i pagar els punts de desnvolupament per tenir-los.

Alguns exemples (seguint amb Walküre) son els següents:
  • Ambidextre:
    Requisits: Estar entrenat en armes cos a cos o arma curta.
    Cost: 9 punts de desenvolupament.
    El personatge pot emprar amb la mateixa eficàcia les dues mans. Aquest talent permet ignorar els negatius per dur una arma a cada ma (-1 a la mà habil, -2 a l'altre mà), sempre que es tracti d'armes que es puguin usar en una mà.
  • Concentrat:
    Requisits: Cap.
    Cost: 6 puntos de desenvolupament.
    El personatge té la capacitat de concentrar-se en tasques que requerixen molt de temps, abstraient-se del món que l'envolta. Guanya un +1 a qualsevol tasca perllongada, però no s'adona de les coses del seu voltant, per tant mentres du a terme aquesta tasca tindrà un -2 a les tirades d'atenció.
  • Memòria eidètica:
    Requisits: Cap.
    Cost: 6 puntos de desenvolupament.
    El personatge té una memòria perfecte. Recordarà tot allò que vegi i llegeixi durant la partida. Mai oblidarà una cara, un nom, com a rribar a un lloc, etc.
Els Talents poden equiparar-se a les Avantatges de fRáGiL i es poden adquirir directament sempre que el personatge tingui una desavantatge per cada avantatge adquirida i que no es poden tenir més de dos avantatges (tot i que potser l'àrbitre vulgui augmentar-ne el nombre segons com estigui planificant les seves sessions de joc).

Les Limitacions són la versió inversa de Talents i Dons, ja que proporcionen Punts de Desenvolupament (PD), però imposen limitacions que comporten conseqüències a nivell de regles.

Alguns exemples (també de Walküre) son els següents:
  • Mans maldestres:
    El personatge no pot agafar coses correctament (es possible que un humà amb una malformació genètica tingui aquesta limitació). Aquesta limitació dona un -1 a totes les tirades en les uqe l'ús de les mans sigui important, incloent totes les tirades de combat amb armes de foc! Es possible dissenyar eines específiques, però costa molts diners i, si existeixen i son emprades pel subjecte, la limitació oferirà la meitat de PD.
    Dona 5 o 10 Puntos de Desenvolupament.
  • Susceptible a les malalties:
    El personatge resisteix pitjor les malaties que els demés, ja sigui perque els seus anticossos son menys efectius, perquè en produeix menys, o perquè ha estat malalt moltes vegades al llarg de la seva vida i això ha minvat les seves defenses. Quan es faci una tirada per evitar o lliurar-se dels efectes d'una malaltia es rebrà un -2 a aqueta tirada per nivell.
    Dona 6 Punts de Desenvolupament per nivell.
  • Vulnerable: El personatge es especialment sensible a una substància, materia, condició o energia determinada, que haurem d'especificar un cop adquirim la limitació, per a posteriorment ser aprovada pel DJ.
    Per cada 5 minuts d'exposició a allò que som especialment sensibles rebrem 1 punt de vida. Una arma que dispari la substància, energia o similar que sigui objecte de la nostra vulnerabilitat ignorarà la resistència al dany natural que tinguem.
    Dona de 5 a 10 Punts de Dessenvolupament, depement del comú que sigui la substància a la que es sigui vulnerable, a discreció del DJ.
A fRáGiL les Limitacions serien equivalents a les Desavantatges, l'àrbitre només hauria de pensar si tenir-ne concedeix Punts de Motivació o altres efectes mecànics i sota quines circumstàncies.

Dons

Els Dons són capacitats racials, desenvolupaments tecnològics, implants o fins i tot poders psiònics o màgics que depenen d'un origen concret (i que poden necessitar determinats requisits i el pagament de Punts de Desenvolupament:
  • Biomod: Criatures dissenyades genèticament per viure en simbiosi amb el personatge.
  • Implant: Tecnologies dissenyades per ser implantades al cos del personatge.
  • Màgic: Encanteris llançats pels mags.
  • Psiònic: Representa als clàssics Poders Psiònics que es poden trobar a moltes novel·les i pel·lícules de ciencia-ficció.
  • Racial: S'usen per representar a les diferents races (o el que és el mateix, diferents especies).
  • Religiós: Dons que els Déus (en aquelles ambientacions on hi hagi déus, es clar) donan als seus sacerdots i seguidors més devots.
  • Superheroico: Sirven para representar mutantes, metahumanos, entidades cósmicas, y en definitiva toda la clase de orígenes que se pueden encontrar en comics.
  • Tecnològic: Els dons que s'afegeixen a l'equipament per representar capacitats especials que aquests puguin tenir i que provingiun de la tecnologia.
La seva equiparació amb els poders psiònics que apareixen a fRáGiL pot ser una mica més complicada ja que al CdB Engine estan molt més desenvolupats i es pot donar el cas que s'ahgin d'adaptar o calcular els seus efectes de nou, tal i com es pot veure en el següent quadre comparatiu sobre com es tractat el poder de la telequinesi:

Exemple: Telequinesi
fRáGiL | STEN 2.0 Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Potència Pes Pes Dificultat
1 Inferior a 100 gr. S / D 5
2 Inferior a 1 Kg. 1 kg. o menys
(Destorb 0,5 o menys)
7
3 Inferior a 10 kg. Fins a 10 Kg.
(Destorb 4)
9
4 Inferior a 100 Kg. Fins a 50 Kg.
(Destorb 20)
11
5 Inferior a 1000 Kg. Fins a 100 Kg.
(Destorb 40)
13
6 S / D Fins a 500 Kg.
(Destorb 200)
15
7 S / D Fins a 1 tona 17
8 S / D Fins a 10 tones 19
9 S / D Més de 10 tones 21
S / D: Sense determinar al reglament del joc


Equipament

La totalitat de l'equipament que apareix als manusla de joc que usen el CdB Engine pot ser un recurs molt útil per augmentar i diversificar fRáGiL. Un exemple d'això poden ser les armes, que al CdB Engine estan molt detallades y al STEN una mica simplificades, tal i com es pot veure en la següent taula comparativa:

Comparació d'armes genèriques amb el seu equivalent a CdB Engine
fRáGiL | STEN 2.0
Nom Impacte Abast Dany Pes Tipus de Dany Especial
Katana 4 2 5 1,5 Tallant
Pistola 0 6 10 1 Perforant Carregador (6)
Encasquetamnet
Penetració
Ametralladora lleugera 0 7 14 3 Perforant Carregador (100)
Encasquetament
Foc automàtic
Penetració
Walküre | Sturm und Drang | Cdb Engine
Arma Dany Vigor mínim Abast CdF Carregador Destorb
Katana 3 2 - - - 1,3
M1911 .45 ACP 3 - 1/150/450 3S,DT 7 1
Ametralladora
7,62 x 51 mm
5 - 5/550/1100 15A,3R 100 3,6/1,4


Una forma de passar les estadístiques de las armes del CdB Engine al STEN per ser usades a fRáGiL podría ser la següent:
  • Armes de tall: Dany (STEN) = Dany (CdB Engine) + 1
  • Armas de foc: Dany (STEN) = (Dany (CdB Engine) +2) x 2
  • Abast: Usar l'abast abstracte que proposa el sistema STEN
  • Cadència de foc: Per simplificar la mecànica del CdB Engine es pot considerar l'opció de Foc automàtic a les armes que així ho necessitin i oblidar-se de la resta d'opcions
  • Pes: El destorb del CdB Engine es similar al pes de l'equipament al STEN, per tant hauria de ser fàcil conjuntar les xifres que aparèixen en tots dos reglaments (o buscar informació si es tracta d'una arma del món real)

Proper lliurament
Rust texture by
NaamaYMStock on DeviantArt

Al següent lliurament d'aquesta sèrie us presentaré unes pautes sobre cóm usar fRáGiL amb el joc Saints & Sinners, dedicat a representar els conflictes armats del segle XX.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario