Seguint amb aquesta setmana dedicada a Lamentations of the Flame Princess avuí em dedicaré a parlar del escenari de campanya A Red & Pleasant Land, escrit per Zak S., guanyador de 4 Premis ENnie i de 1 Premi IndieCade, que ens trasllada a un món estrany en el que es barregen l'obra literària de Lewis Carroll amb la de Bram Stoker així com altres influències per crear un entorn d'aventura on es possible desenvolupar aventures una mica estranyes...
Elements que inspiren aquest escenari de campanya
Tal i com us he comentat a l'inici d'aquesta ressenya, A Red & Pleasant Land s'inspira claramente en la novela gòtica Dracula de l'escritor irlandés Bram Stoker (que alhora s'inspira en la figura històrica de Vlad Draculea, príncep de Valàquia entre 1456 i 1462) i les noveles fantàstiques Alicia al país de les meravelles i Alicia a través de l'espill, totes dues escrites per l'autor anglés Lewis Carroll i una clara mostra de la literatura de l'absurd a la que l'autor fa alusions satiriques tant als seus coneguts com a la societat de l'època.
Totes dues obres han sigut objecte de moltes adaptacions cinematogràfiques amb els anys tal i com donen testimoni els vídeos a continuació:
I encara que l'autor d'aquest escenari no ho digui en la meva opinió també hi ha la possibilitat de detectar clares alusions a l'obra de l'artista neerlandés M.C. Escher i a Jim Henson i la seva pel·lícula Labyrinth tal i com es podrà veure més endavant.
Estructura de l'escenari de campanya i continguts
Zak S. ha agafat com a base l'entorn surrealista de les noveles de Carroll i no ha dubtat a incorporar-hi els elements del relats clàssics sobre vampirs i altres xucladors de sang per convertir Voivodja, el país en el que transcorren les aventures de A Red & Pleasant Land (el nom del qual està clarament bast en el títol nobiliari d'origen eslau Voivoda), en un lloc encara més estrany, delirant i perillós, un lloc oblidat pels déus o que potser aquests es neguen a veure.
A Voivodja, convertit en El Lloc de la Desraó (i que l'àrbitre podría situar en l'equivalent de l'Europa Central Medieval del seu món de joc preferit, o en una altra dimensió a la que es pot accedir caient per un forat o atravessant un espill...), s'està produïnt una estranya guerra que enfronta 2 faccions vampíriques que lluiten entre si pel seu control i en la que els pocs humans que encara habiten el país es veuen obligats a amagar-se per evitar caure presoners dels contendents.
Els governants de les faccions enfrontades son Vlad Vortigen, El Rei Roig, i Elizabeth Bathyscape, La Reina de Cors. No se sap quina es la relació entre ells i perquè s'enfronten, potser van ser amants o son pare i filla, o potser simplement rivals que s'odíen des de sempre. Aquesta guerra també ha atret a altres cases vampíriques, regides per El Rei Pàlid i La Reina Incolora, que esperen treure profit del conflicte entre els seus parents mentre decideixen amb qui aliar-se.
Els jugadors poden interpretar a nadius del Lloc de la Desraó, tot i que l'autor recomana que siguin d'una altra procedència per facilitar que experimentin la mateixa confusió que té Alicia davant les situacions plantejades en les novels de Carroll (pasades pel corresponent filtre vampíric, es clar). Cóm poden arribar aquests personatges fins a Voivodja? Zak S. proposa diverses maneres, com per exemple l'ús de miralls que al atravesar-los traslladen als personatges des del Costat de la Guerra fins al Costat Tranquil (quin dels dos representi El Lloc de la Desraó ja dependrà dels plans de l'àrbitre) o que sigui possible arribar fins allí desprès d'un viatge feixuc en el que els personatges s'enfrontin a tot tipus de perills inspirats en el folclore del centre d'Europa, tot i que també hi ha la possibilitat de que un tunel descobert durant l'exploració d'una masmorra (quelcom habitual en els jocs d'estil OSR) et condueixi a un jardí, o que mentre vas caminant tranquilament per un dels barris de la teva ciutat giris una cantonada i de cop i volta et trobis en un lloc completament estrany i desconegut i ja no puguis tornar enrera...
I ja que us parlo dels personatges també s'ha de destacar que A Red & Pleasant Land inclou una nova classe de personatge creada especificament per aquest escenari de campanya, basat evidentment en el personatge protagonista de les noveles de Carroll (i que alhora pren com a inspiració a Alice Liddell). Les Alicies (o "Allisters" en cas de ser personatges masculins) tenen tendència a veure's involucrats en situacions inesperades (es a dir, tenen la mala sort de ficar-se en tot tipus d'embolics sense voler-ho) ja que l'aventura els busca sense que puguin fer res per evitar-ho. Aquest tipus de personatge es pot enmarcar dins de la terna Lladres/Picars/Especialistes de Lamentations of the Flame Princess o de jocs similars i que a més a més disposen de dues capacitats especials pròpies: L'Exasperació i la Pujada de Nivell.
Mitjançant la Exasperació cada cop que la Alicia estigui sotmesa a moments o situacions estressants ("Oh, no puc imaginar com caic sempre en aquestes deplorables circumstàncies!" per exemple) pot tirar en la corresponent taula d'Exasperació 1 cop per cada hora de temps real (amb un dau cada cop major a mida que el seu nivell augmenti) per simular que els déus, o el destí, s'han fixat en la situació del personatge i que d'alguna manera poden ajudar-lo de manera màgica (i per tant que es pot contrarrestar com a tal) fent aparèixer possibles aliats o canviant les circumstàncies que l'envolten.
Mitjançant la Pujada de Nivell la Alicia pot adquirir noves habilitats dins de la terna Lladres/Pícars/Especialistes (o la classe similar en el reglament escollit per l'àrbitre) o adquirir capacitats especials tirant en la taula corresponent.
Deixant apart aquesta nova classe de personatge A Red & Pleasant Land també ens ofereix un gran conjunt d'animals, besties màgiques i extraordinàries i PNJs molt variats, amb les indicacions necessàries per adaptar-les de manera adequada al reglament que estigui siguent usat per l'àrbitre i el bandol al que la criatura li degui lleialtat si fa falta.
A més a més dels personatges també serà possible trobar una amplia descripció dels llocs en els que succeeixen les aventures, incloent Cachtice (El Castell de Cartes, llar de la Reina de Cors) i Poenari (El Castell de l'Espill, llar del Rei Roig), amb les corresponents taules d'encontres, particularitats i planols interiors, podent ser considerats com a masmorres que els personatges (es recomana que siguin de nivells 9 a 13) voldran explorar o en les que s'haurán d'endinsar per complir una missió. A més a més d'aquests castells també tenim disponibles altres tres localitzacions de mostra: Bosc, Jardí i Interior.
Tots aquests llocs están representats al llibre mitjançant il·lustracions que en alguns casos ens recorden els jocs de construcció per a nens (i tots en vam tenir algún) així com, tal i com he explicat a l'inici de l'article, la pel·lícula Labyrinth i la obra de M.C. Escher, exemple clar que es pot veure en les següents il·lustracions:
Il·lustració d'un dels mapes interiors A Red & Pleasant Land per Jez Gordon |
Mapa creat per Dyson Logos inspirant-se en el mapa anterior |
Per complementar tot l'exposat anteriorment totes les persones que llegeixin el llibre també tindrán accès a un conjunt de regles opcionals que incloguin assumptes com per exemple els duels a espasa, al gestió de grans batalles a Voivodja o el combat a cavall i les taules necessàries per generar trames, encontres i llocs, que en aquest cas es poden generar tant mitjaçant una taula numèrica com amb una plantilla sobre la que es poden llançar directament els daus, quant més complexe desitgi l'àrbitre que sigui més daus llançarà (i segur que els àrbitres amb inventiva o experiència poden crear variants personalitzades per aventures i campanyes específiques).
Ajudes de joc
Com a part d'aquesta ressenya he decidit crear unes ajudes de joc per facilitar una mica la tasca dels àrbitres que desitgin usar A Red & Pleasant Land. En els arxius que es troben a continuació us serà possible trobar reproduïdes les plantilles genèriques de Bosc, Jardí i Interior en els tres idiomes en els que està escrit el blog (quelcom que us serà útil als que no disposeu del llibre en la seva versió pdf) junt amb comentaris sobre alguns aspectes del seu contingut així com una reixeta axonomètrica generada mitjançant les eines en línia disponibles a incompetech que us permetrà tenir una referència si voleu dibuixar els vostres propis planols en perspectiva.
En castellà: Google Drive | 4Shared
En català: Google Drive | 4Shared
En anglès: Google Drive | 4Shared
Conclusions
A Red & Pleasant Land s'aparta conscientment dels convencionalismes presents en els jocs de rol del Old School Renaisance (OSR) o similars per a oferir-nos una experiència completament nova i allunyada d'aquests, fet que hauría d'estimular la imaginació d'àrbitres i jugadors de ment inquieta als que els hi agradi crear les seves pròpies històries o ambientacions (o adaptar el reglament dels jocs Old School a d'altres ambientacions o gèneres tal i com dú a terme David Baymiller a The OSR Libray). Els continguts del llibre poden usar-se tal i com están presentats o adaptar-se fàcilment a les necessitats de l'àrbitre, que pot escollir quines son les parts a usar i que s'adaptin millor a la idea que vulgui desenvolupar per a les seves sessions de joc, podent fins i tot usar-se amb qualsevol reglament de rol ja que no unicament de la OSR viu el jugador de rol, un possible exemple que se m'ocorre a l'escriure aquestes línies es el joc No te Duermas de ConBarba, que vaig ressenyar a aquesta entrada, l'acció del qual pot ocorrer perfectament en el Lloc de la Desraó.
Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English
No hay comentarios:
Publicar un comentario