Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

domingo, 30 de mayo de 2021

Personas y dados: Una guia per a dissenyar jocs de rol


A l'entrada d'avui us parlaré de Personas y dados: Una guía para diseñar juegos de rol, un llibre escrit per Jorge Coto Bautista "Tiberio" (Twitter) i que ha publicat recentment HT Games Publishers (Web | Twitter), podent-se adquirir tant en versió impresa com en versió digital i que m'ha animat a preparar una sèrie d'entrades en les que us mostraré diversos recursos que segur que us poden ser útils si voleu dissenyar el vostre propi joc (podeu considerar la sèrie com un companion digital no oficial del llibre).

Però abans de començar deixaré que l'editorial i l'autor es presentin:

Jorge Coto Bautista, més conegut com a "Tiberio" és l'autor de jocs com Roma (Ludotecnia) o Exo: 2933 (HT Publishers), així com l'autor de diverses aventures per a diferents jocs i editorials. Durant uns quants anys ha sigut la persona que revisava i analitzava les propostes de publicació, primer per a Ediciones Sombra i, anys després, per a HT Publishers. Degut a això ha llegit i analitzat moltes propostes de joc de rol, fet que li ha donat una visió única que en aquest llibre tracta de compartir amb vosaltres.

HT Publishers és una editorial petita i humil que porta set anys bregant en el difícil i petit món de la publicació de jocs de rol i wargames. Va començar amb la publicació de la revista Crítico i després va donar el salt a la publicació de jocs amb El Hombre Abstracto, Savage Worlds, Frostgrave, Gaslands, Monsterhearts 2, La América de Drácula...


Personas y dados: estructura i continguts

Aquesta guia està estructurada en una sèrie de parts o llibres que de mica en mica ens van oferint una sèrie de passos a seguir:


Introducció
A l'introducció l'autor ens exposa cóm es va iniciar en el món dels jocs de rol en uan experiència que, tal i com ell diu, segur que ens serà familiar a àrbitres i jugadors veterans que ja tinguem una certa edat i que el va a dur a plantejar-se escriure el seu primer joc, un pensament que tots els afeccionats hem tingut un moment o altre.

Llibre I: Crear el sistema d'un joc de rol
En aquesta primera part es plantegen un conjunt de temes que el dissenyador ha de considerar quan es proposi crear un sistema de joc completament nou i ho fa començant d'una manera que en principi pot desconcertar a més d'un, ja que desaconsella al lector crear aquest sistema i usar en comptes d'aquest un altre que hagi sigut creat anteriorment, argumentant que ja haurà sigut prou provat i molt probablement ja serà conegut pels seus potencials usuaris (de fet ofereix diversos exemples que abarquen un ampli panorama del petit món dels jocs de rol).

Si tot i això el lector desitja submergir-se en el que significa dissenyar un sistema de joc amb un conjunt de regles pròpies Jorge passa a detallar els diversos aspectes a considerar, que són fonamentalment els tipus de daus que s'aniran a usar i les tirades que es colen fer amb ells, seguit d'altres aspectes mecànics com per exemple els elements amb els que es definiran els personatges jugadors (solen ser les característiques i habilitats que aquests poseeixen), l'equilibri entre les regles i l'ambientació/tó del joc i el públic al que va dirigit (evidentment no es prendran les mateixes decisions al dissenyar un joc infantil que al dissenyar un joc amb aventures i situacions pensades per a jugadors adults).

Llibre II: Crear l'ambientació d'un joc de rol
Un cop considerats els aspectes purament mecànics aquesta segona part es dedica a repassar els gèneres i temàtiques més habituals que és possible trobar ela jocs de rol i que, com segurament ja sospitaveu, son els mateixos que els de les novel·les, còmics, cinema i sèries de televisió, per tant és lògic que existeixin jocs de fantasia inspirats per El Senyor dels Anells de J.R.R. Tolkien i el gran nombre de novel·les del gènere que s'han escrit posteriorment, jocs de ciència ficció i Space Opera (quí no ha sentit parlar de Star Wars i Star Trek?), jocs de terror inspirats per l'obra de H.P Lovecraft, jocs de superherois o jocs de tipus històric o en els que s'estudien els efectes de les ucronies, per posar uns pocs exemples (també existeix un gran nombre de jocs en els que es combinen dos o més gèneres en una barreja que aprofita els punts que aquests tinguin en comú).

A més a més del repàs als diferents gèneres Jorge també s'encarrega de recordar-nos alguns dels punts que ens poden facilitar la creació del joc, com per exemple l'ús assenyat dels tòpics (quelcom que no es recomana a la literatura però que en els jocs de rol ens permetrà transmetre informació ràpidament sense haver de donar moltes explicacions) i com cercar el punt idoni de l'originalitat i els detalls per aconseguir un rerafons i una ambientació que siguin atraients tenint en compte que serà necessari que aquests es centrin en les accions dels persontages jugadors.

Llibre III: Crear una aventura per a un joc de rol
Quan ja s'han creat els mecanismes del joc i la seva ambientació ha arribat el moment de pensar en la creació de les aventures que tindran lloc en el món de joc, per aconseguir-ho es repassen les fases necessàries per dur a terme la seva creació i estructuració, ja sigui mitjançant l'estructura aristotèlica clàssica (plantejament, nus i desenllaç) o el kishōtenketsu (introducció, desenvolupament, gir i conclusió) així com els elements típics que forment part de l'aventura, com ara les escenes de combat, i la possibilitat de tenir aventures amb un guió encarrilat (basades en una trama linial) o del tipus "sandbox" (basades en un entorn per el que es mouen lliurement els personatges).


Llibre IV: Escriure un joc de rol
Ha arribat el moment de revisat tot el que s'ha dissenyat i escrit en els apartats anteriors per polir el text i asegurar-se que compleix uns criteris mínims pel que fa l'estil i la densitat de la informació (es millor usar frases curtes i directes en comptes de parrafades llargues i evitar incloure dades superflues que no aportin res), oferir exemples de les mecàniques també és útil per aclarir aquells punts que poden resultar confosos i esforçar-se en que l'ambientació i el sistema estiguin ben conjuntats, fet que també implica decidir l'ordre en el que s'aniran a mostrar els continguts en el manual del joc.

Llibre V: Editar un joc de rol
Un cop que el joc ja ha sigut escrit i revisat uns quants cops pel seu autor aquest passa a mans de l'editorial que el publicará, això implica que previament el text serà sotmés a revisions per detectar possibles errades ortogràfiques i tipogràfiques, esmenar l'estil intentant respectar al màxim la creació de l'autor i assegurar-se que aquest encaixará amb les altres obres de la línea de publicació ja existent. A més a més de tot això també serà el moment de decidir l'aspecte físic del joc (maquetació i il·lustracions) i encarregar-se de qüestions com l'ISBN i el dipòsit legal i preparar les edicions digitals i físiques del joc.

Llibre VI: Vendre un joc de rol
En aquest últim apartat es dona informació sobre els acords amb editorials que acceptin publicar el joc i qüestions legals com els contractes amb aquestes i la distribució a botigues així com noves opcions per oferir el joc, com la impresió sota demanda i la venda a través de botigues web especialitzades.

Una sèrie d'epílegs sobre coses que potser ningú t'hagi advertit
Arriba el final del llibre i amb aquest tres epílegs explicant el paper que tindrán les xarxes socials a la crítica de l'obra de l'autor (amb opinions que no sempre serán raonades i constructives), com li afectarà a l'autor el fet d'haver dissenyat un joc (a partit d'aquest moment probablement no podrà deixar d'analitzar qualsevol altre joc que caigui a les seves mans) i un conjunt de llibres i d'enllaços a llocs web que poden ser de l'interés del lector de cara a saber més sobre els temes exposats en el llibre.
Conclusions

Personas y dados és la guia de capçalera que tota persona que es dedica a escriure jocs de rol, ja sigui un creador que comença o un amb uns quants jocs en el seu haver, hauria de llegir com a mínim un cop a la vida, ja que aconsegueix sintetizar i resumir tot el procés necessari per aconseguir-ho, la resta només és qüestió d'esforç i recorrer a la imaginació per crear històries i móns en els que valgui la pena jugar.

Per tot l'exposat Personas i dados i el seu autor es mereixen el meu segell de distinció.


A la propera entrada d'aquesta sèrie us oferiré recursos per a escritors i dissenyadors de jocs, fins llavors.

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:

Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario